Permainan Edukasi sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah

  • Maulida Fairuz Salsabila
  • Irma Nur Af'idah PGMI IPMAFA
  • M. Sofyan Alnashr Institut Pesantren Mathali'ul Falah Pati
Keywords: Educational Games, Learning Media, Power Point.

Abstract

English is one of the important subjects that students must learn so that teachers need to be creative in presenting the material and learning media. This study aims to develop educational games based on power point as a learning media for grade 1 students of MI Al-Hikmah Kajen on English alphabet material. The type of research used is R & D (Research and Development) model Borg and Gall. The population of this study were all grade 1 students of MI Al-Hikmah Kajen, totaling 46 students. The results of the research on the development of educational games based on power point are able to make all students enthusiastic in learning, and make students able to understand better the alphabet material delivered with learning media. The results of the feasibility test for the validation stage and the teacher questionnaire obtained an average score of 4 in the Good category. While the questionnaire distributed to students obtained an average score of 5 with a very good category. The results of this validation indicate that the learning media made are very feasible to use as teaching materials at MI Al-Hikmah Kajen.

References

Af’idah, I. N., & Yuanto, T. A. (2021). Pengembangan Instrumen Minat dalam Pembelajaran Bahasa Inggris pada Peserta Didik Kelas 3 dan 4 SD/MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(2), 121–134. https://doi.org/10.35878/guru.v1i2.288
Afrida, F. N. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Inggris Kelas 3 MI/SD Berbasis Islami. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(2), 93–104. https://doi.org/10.35878/guru.v1i2.300
Annisa, N., Saragih, A. H., & Mursid, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi dan Informasi dalam Pendidikan, 5(2).
Audie, N. (2019). peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. 2.
Borg, W.R, & Gall, M.D. (1983). Educational Research: An Introduction, New York: Longman.
Dale, E. (1969). Audio Visual Methods in Teaching. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc, The Dryden Press
Fanrianti, L., Hasyim, A., & Suparman, U. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berbantuan Komputer Menggunakan Instructional Games Untuk Sma Kelas Sebelas Di Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan, 3(4)
Irvan, M. F., Agry, F. P., & Habibullah, H. (2021). Pengembangan Media Kartu Remi Pancasila “Rensla” untuk Meningkatkan Civic Literacy Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.35878/guru.v1i1.259
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sdn meruya selatan 06 pagi. 3.
Najih, S., “Pembuatan Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa Kelas V MI Sullamul Huda Puncel”, Skripsi, Yogyakarta: Universitas Amikom, 2018.
Natalia, S. A. M. K. D., & Setiawan, I. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar Berbasis Android Untuk Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Nawala Visual, 2(1), 9-19. https://doi.org/10.35886/nawalavisual.v2i1.56
Ningrum, A. M., Sayekti, T., & Kusumawardani, R. (2021). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Anak Usia 5-6 Tahun. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 6(4). https://doi.org/https://doi.org/10.14421/jga.2021.64-02
Nisa’adah, A., ”Pengembangan Video Pembelajaran Akidah Akhlak Melalui Dongeng Materi Akhlak Terpuji Kelas III MI I’Anatut Thalibin Cebolek”, Skripsi, Pati: Institut Pesantren Mathali’ul Falah (IPMAFA), 2020.
Nursalam & Suardi, “Perbandingan Pre-test dan Post-test melalui Penggunaan Media Power Point”, Jurnal Produktif, Vol. 2, No. 1: 76-79. Edisi 2018.
Paramita, V., Hartati, I., & Rifiani, A. H. (2016). Prosiding SNST ke-7 Tahun 2016 Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim Semarang 7. Prosiding SNST.
Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan, Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2)
Rosinta, H., Wibowo, E. W., & Farhurohman, O. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Budaya Lokal Banten Berbasis Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(1), 13–24. https://doi.org/10.35878/guru.v3i1.593
Shekhar, V. (2000). Microsoft Power Point 2000, Punjab: Unistar Books Pvt. Ltd.
Yaumi, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media
Published
2023-08-27
How to Cite
Salsabila, M., Af’idah, I., & Alnashr, M. S. (2023). Permainan Edukasi sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(2), 111-122. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v3i2.828
Section
Article