Pendidikan Politik bagi Anak melalui Organisasi Siswa Madrasah Ibtidaiyah

  • Nur Shofia Hindun MI Roudlotul Athfal Mutih Kulon
  • Inayatul Ulya Institut Pesantren Mathali'ul Falah Pati
  • M Sofyan Alnashr Institut Pesantren Mathaliul Falah Pati
Keywords: pendidikan politik, pendidikan politik anak, ISMI

Abstract

Political education for children is a very good provision in shaping the character of children who are responsible. This study aims to describe how the implementation of political education for students at MI Thowalib Pesagen Pati. This research is a qualitative research with a descriptive approach to describe political education for students through the organization of the Madrasah Ibtidaiyah Student Association (ISMI). The results showed that the background for the formation of ISMI was the ideals of the institution to shape the character of students. Political education for students is carried out through various extracurricular activities such as yasinan, tahlilan, compensation, mutual cooperation, commemoration of Islamic holidays, election of the chairman of ISMI, and other social activities. ISMI is able to make its administrators have a character of responsibility, social care, and democratic.

References

Amar. (2020). Wawancara.
Basri, S. (2011). Pengantar Ilmu Politik. Indie Books.
Fajar, W. N. (2014). Pelaksanaan Pendidikan Politik Di Sekolah Dalam Meningkatkan Kesadaran Politik Siswa. Jurnal Khazanah Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.30595/jkp.v6i2.657
Handoyo, E., & Lestari, P. (2017). Pendidikan Politik. Pohon Cahaya.
Haryanti, A. (2016). Peran dan Sikap Guru dalam Mensosialisasikan Pendidikan Politik di Sekolah. Pekobis: Jurnal Pendidikan, Ekonomi, Dan Bisnis, 1(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32493/pekobis.v1i1.P%25p.351
Hidayat, A. N. (2018). Beda Cara Generasi Milenial dalam Politik. Www.Kompas.Com. https://nasional.kompas.com/read/2018/09/17/19090001/beda-cara-generasi-milenial-dalam-politik?page=all
Holdar, G. G., & Zakharchenko, O. (2002). Citizen Participation Handbook. iMedia Ltd.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Cross-case data analysis. In Qualitative data analysis: An expanded sourcebook.
Munafi’. (2020). Wawancara.
Mutia, R. A., Widayanti, W., & Astuti, P. (2015). Peran Sekolah dalam Pendidikan Politik Bagi Siswa di Sekolah Menengah Atas Islam Hidayatullah Semarang. Journal of Political and Goverment Studies, 4(1), 16–25.
News, B. (2019). Rumah tangga retak karena beda pilihan politik? “Jangan mati-matian bela capres.” Www.Bbc.Com. https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-47935315
Pasaribu, P. (2017). Peranan Partai Politik dalam Melaksanakan Pendidikan Politik. JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik Universitas Medan Area, 5(1). https://doi.org/10.31289/jppuma.v5i1.1125
Purba, B. H., & Dkk. (2012). Buku Pedoman Pendidikan Politik. Badan Penelitian dan Pengembangan HAM Kementerian Hukum dan HAM Republik Indonesia.
RI, U. (2008). Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2008 tentang Partai Politik.
RI, U. (2009). Undang-Undang Nomor 40 Tahun 2009 tentang Kepemudaan.
Santoso. (2014). Pendidikan Politik terhadap Pemilih Pemula. Http://Eprints.Umk.Ac.Id/6057/3/Artikel.Pdf.
Sanusi, A. R., & Darmawan, C. (2016). Implementasi Pendidikan Politik dalam Membentuk Karakter Kepemimpinan Lintas Budaya pada Generasi Muda Demi Mewujudkan Budaya Politik Pancasila. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(1).
Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Sundoyo. (2020). Wawancara.
Surbakti, R. (2007). Memahami Ilmu Politik. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Published
2021-02-25
How to Cite
Hindun, N., Ulya, I., & Alnashr, M. S. (2021). Pendidikan Politik bagi Anak melalui Organisasi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 27-40. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v1i1.268