Layanan Bank Syariah Berbasis Multikultural
Abstract
This study aims to reveal how multicultural-based services exist in PT. BPRS Artha Mas Abadi, and aims to prove that Islamic bank services are for all people and are universal. This study uses descriptive-qualitative, and data obtained from direct interviews with one of the executive officers at PT BPR Syariah Artha Mas Abadi and other sources which are collected and analyzed descriptively. This study shows that PT BPR Syariah Artha Mas Abadi's customers come from diverse communities. Evidence that Islamic bank services at PT BPR Syariah Artha Mas Abadi are multicultural-based services that do not discriminate between religion, ethnicity and culture as well as the professional background of its customers is that it has 52 non-Muslim savings customers and 10,918 Muslims with a customer background who come from various tribes and cultures as well as diverse customer professions. As for financing services, PT BPRS Artha Mas Abadi has 18 non-Muslim customers and 1,362 Muslim customers. This study suggests the need for a more massive role of the government and sharia banking practitioners to increase literacy and education to all people, both Muslim and non-Muslim, about sharia bank services.
References
Agustin, H. (2021). Teori Bank Syariah. JPS (Jurnal Perbankan Syariah) 2(1).
Arif, M. K. (2021). Islam Rahmatan lil Alamin from Social and Cultural Perspective. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam 12(2).
Azmi, R. and A. Kumala (2019). Multicultural personality pada toleransi mahasiswa. Tazkiya Journal of Psychology 7(1).
Atep Adya Barata. (2004). Dasar-Dasar Pelayanan Publik. Jakarta : PT Elex Media Komputindo, Cet II.
Cahyani, P. D. (2016). Tingkat kepuasan nasabah terhadap kualitas layanan perbankan syariah di Yogyakarta. Esensi: Jurnal Bisnis dan Manajemen 6(2).
Hapsari, F. T. and I. S. Beik (2014). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi nasabah non-Muslim dalam menggunakan jasa bank syariah di DKI Jakarta. Al-Muzara'ah 2(1).
Harahap, Z. (2020). Pengaruh Pelayanan M-Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Syariah Mandiri Kota Prabumulih. Islamic Banking: Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Perbankan Syariah 6(1).
Haryanto, M. and D. Rudy (2020). Manajemen Pemasaran Bank Syariah (Teori dan Praktik). Duta Media Publishing.
Hasrika, H. (2021). Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Bank Syariah Di Kota Palopo, Institut Agama Islam Negeri (IAIN Palopo).
Indonesia, R. (2008). Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008 Tentang Perbankan Syariah. 21.
Junaedi, A. T., et al. (2012). Analisis pengaruh kualitas pelayanan, keadilan dan kepuasan nasabah terhadap loyalitas nasabah bank Syariah (studi pada nasabah bank Syariah di propinsi Riau). Jurnal Aplikasi Manajemen 10(1).
Khumaini, S., et al. (2022). Pengaruh Fasilitas Layanan Internet Banking Dan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Tangerang. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking 3(2).
Marlina, L. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Di Tasikmalaya. Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis 7(1).
Mukti, T. W. and N. Suprayogi (2019). Apakah Bank Syariah Berbeda Dengan Bank Konvensional?(Kajian Fenomenologi). Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan 6(6).
Nurdin, N., et al. (2020). Pengaruh Pelayanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Mahasiswa Perbankan Syariah IAIN Palu). Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah. 2(1).
Moleong, Lexy. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
OJK (2016). Pengembangan Jaringan Kantor Perbankan Syariah dalam Rangka Stimulus Perekonomian Nasional Bagi Bank.
Rosyada, D. (2014). Pendidikan multikultural di Indonesia sebuah pandangan konsepsional. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal 1(1).
Sukti, S. and M. Aliansyah (2017). Preferensi Nasabah Non-Muslim Terhadap Bank Syariah (Studi pada Bank Syariah Mandiri Cabang Palangka Raya). El-Mashlahah, 7(2).
Syafrina, N. and S. Manik (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Non Muslim Menabung Di Pt. Bank Syariah Mandiri. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam) 3(1).
Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian kualitatif. Bandung : ALFABETA
Usanti, T. P. and A. Shomad (2022). Transaksi bank syariah, Bumi Aksara.
Utami, M., et al. (2019). Pengaruh kualitas layanan dan kepercayaan nasabah terhadap loyalitas nasabah. Proceeding of Conference on Islamic Management, Accounting, and Economics.
Wibowo, A. and N. Hariyati (2020). Pengaruh Budaya Dan Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Bengkalis. JPS (Jurnal Perbankan Syariah) 1(1).
Wihardit, K. (2010). Pendidikan multikultural: suatu konsep, pendekatan dan solusi. Jurnal Pendidikan 11(2).
Wijaya, H., et al. (2017). Pengaruh kualitas layanan perbankan terhadap kepuasan dan loyalitas nasabah bank syariah xyz di jakarta. Jurnal Aplikasi Bisnis dan Manajemen (JABM), 3(3).
Yumanita, D. (2005). Bank Syariah: Gambaran Umum. Jakarta: Pusat Pendidikan dan Studi Kebanksentralan (PPSK) Bank Indonesia.
Yupitri, E. and R. L. Sari (2012). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri di Medan, Jurnal Ekonomi & Keuangan, 1(1).
Zakiy, M. and E. P. Azzahroh (2017). Pengaruh kualitas layanan terhadap loyalitas nasabah bank syariah dengan kepuasan nasabah sebagai variabel intervening. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 3(1).
Zulkarnain, R., et al. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Nasabah dengan Kepuasan Nasabah sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Pt Bank Syariah Mu’amalah Cilegon). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(01).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.