Parenting Styles of Fishermen and Female Migrant Workers (TKW) Families in Instilling Religious Characters for the Children’s
Abstract
This study aims to determine the types of parenting for the families of fishermen and Female Migrant Workers (TKW) as well as the driving and inhibiting factors in the formation of religious character in children. This research is a field research using a qualitative approach. The data in this study were obtained through interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that: First, the parenting styles used by several mothers in fishermen families are authoritarian, militaristic, democratic, purposeful, and paternalistic. The parenting styles used by fathers in TKW families are role-transfer, laissez-faire, transactional, and affiliation. Second, there are several driving and inhibiting factors in the formation of religious character in children. These factors are the structure of the physical environment, social environment, educational environment, psychological atmosphere in the family, socio-culture in the family, and parental control of their children. The success of these factors is influenced by parent’s attention. Parents who care about their children tend to have success in all elements of environmental structures. On the other hand, parents who are indifferent to their families tend to fail in all elements of structures.
Downloads
References
Al-Misri, Abul Fadhal Jamaluddin Muhammad ibn Makram ibn Manzur al-Afriqi. Lisan al-Arab, Jilid 4. Beirut: Daru Sadir, 1405 H.
Al-Nashr, M. Sofyan. “Pendidikan Keluarga Dalam Pemikiran Sahal Mahfudh.” BUANA GENDER : Jurnal Studi Gender dan Anak 1, no. 2 (December 30, 2016): 99.
Amaruddin, Hidar, dkk. “Peran Keluarga Dan Media Sosial Dalam Pembentukan Karakter Santun Siswa Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Karakter 10 (2020): 33.
Aziz, Nailul Ghufron. “Relevansi Konseptual Model Hadits Pendidikan Karakter Dalam Keluarga Perspektif Kitab Adab Al-Mufrad dan Tarbiyah Al-Aulad Fi Al-Islam Terhadap Konteks Kekinian.” Islamic Review : Jurnal Riset dan Kajian Keislaman (2019).
Az-Zarnuji. Ta’lim Al-Muta’allim. Surabaya: Nurul Huda, n.d.
Bungin, Burhan. Metodologi Penelitian: Format-Format Kuantitatif dan Kualitatif. Surabaya: Airlangga University Press, 2005.
Djamarah, Bahri. Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.
Jalaluddin. Psikologi Agama: Memahami Perilaku dengan Mengaplikasikan Prinsip-prinsip Psikologi. Jakarta: Rajawali Press, 2016.
Kementrian Agama Republik Indonesia. Alwasim Al-Qur’an Tajwid Kode, Transliterasi Per Kata, Terjemah Per Kata. Bekasi: Cipta Bagus Segara, 2013.
Lickona, Thomas. Educating for Character: How Our Schools Can Respect and Responsibility. New York: Bantam Books, 1991.
Majma’ al-Lughah al-‘Arabiyyah. al-Mu’jam al-Wariz. Kairo: Dar al-Tsaqafah, 1411 H.
Manser, Martin H. Oxford Advanced Learne’s Dictionary. New York: Oxford University Press, 2006.
Nurlatifah, Novia Nusti, dkk. “Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Pada Keluarga Tanpa Ayah.” Jurnal Edukids 17 (2020): 42.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Cet IV. Jakarta: Balai Pustaka, 2007.
Shochib. Pola Asuh Orang Tua. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2010.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2010.
Ulwan, Nashih. Tarbiyah al-Aulaad fi al-Islaam, Juz I. Kairo: Daar as-Salaam, 1996.
Zuhri. “Aksiologi Nilai Pendekatan dan Strategi Penanaman Nilai dalam Pendidikan Islam (Keadilan, Tolong Menolong, Tanggung Jawab).” Jurnal Islamic Review 9 (2020): 142
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan bersama Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.