Layanan Bimbingan Konseling Untuk Siswa MI Darun Najah Desa Ngemplak Kidul Kecamatan Margoyoso Kabupaten Pati

  • Choirun Nisaidah
  • Nurul Khoiriyyah
  • M. Ahris Nur Fajari
  • Siti Khulaila Lathuba
  • Endang Muhjayani
  • Ahmad Nashiruddin Institut Pesantren Mathali'ul Falah
Keywords: Guidance Counseling, Program, Strategy

Abstract

Counseling Guidance is a unit that exists in every educational institution from kindergarten to university. BK services not only help students who have problems, but also help them to find their maximum potential. Therefore, the researcher is interested in conducting research at MI Darun Najah Ngemplak Kidul Pati to find out the implementation of guidance and counseling activities there as well as the problems experienced by the students and the factors that cause them. The purpose of this study is to find out the implementation of the student counseling guidance service program at MI Darun Najah Ngemplak Kidul Pati. This type of research is a field research with a qualitative descriptive approach. The results of the study concluded that the implementation of counseling guidance services for students at MI Darun Najah Ngemplak Kidul Pati was implemented through student affairs, homeroom teachers, and classroom teachers with the implementation of various counseling guidance programs, these programs ranging from orientation, cooperation, health, information, learning, individual, and periodic.

References

Amalia, R. Empati Sebagai Dasar Kepribadian Konselor. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 56-58. (2019).
Astutik, C., Astuti, Y. P., & Zainuddin, Z. Implementasi Pelaksanaan Pelayanan Bimbingan dan Konseling di SDIT. Jurnal Konseling Gusjigang, 7(2). (2021).
Basmalah, B., Endang, B., & Lestari, S. Pengaruh layanan orientasi terhadap penyesuaian diri dalam kegiatan belajar di sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 5(10). (2016).
Evi, Tika. Manfaat Bimbingan dan Konseling Bagi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling Research & Learning in Primary Education, vol. 2 No. 1. (2020).
Hifsy, I., Hariko, R., & Karneli, Y. Menciptakan Konseling Yang Kondusif Melalui Teknik-Teknik Dasar Konseling (Attending, Listening Dan Structuring). Ristekdik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 143-149. (2022).
Husna, N. I. A., dkk. Strategi Layanan Bimbingan Konseling Dalam Bimbingan Akademik. Jurnal Konseling Vol. 2, No. 1. (2019).
Indrianingsih, N. & Muh. Chamdani, Ratna Hidayah. Implementation Of Guidance And Guidance And Counseling Service At SD Muhammadiyah 1 Karanganyar For The 2019/2020 School Yaer. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 8 No. 3. (2020).
Indrianingsih, N. Pelaksanaan Layanan Bimbingan dan Konseling di SD Muhammadiyah 1 Karanganyar Tahun Ajaran 2019/2020. Kalam Cendekia: Jurnal Pendidikan, Vol. 8 No. 3. (2020).
Mahdi, N. K. Manajemen Empati Konselor M (Analisis Problematika Koselor dalam Menghadapi Emosi Negatif Klien). At-Taujih: Bimbingan dan Konseling Islam, 6(1), 40-55. (2023).
Mazrur, M. Penanganan Perilaku Siswa Bermasalah Di Sekolah: Sebuah Analisis Metode Guru Handling Of Problem Student Behavior In School: Analysis Of Teacher Method. Jurnal Hadratul Madaniyah, 9(2). 76-84. (2022).
Mufidah, E. F. & Aniek Wirastani, Cindy Asli Pravesti. Studi Kasus: Permasalahan yang Sering Ditangani Guru Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar dan Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia Volume 6 Nomor 1. (2021).
Nasution, Henni Syafriana, Abdillah. Bimbingan Konseling (Konsep, Teori, dan Aplikasinya). Medan: Penerbit LPPPI. (2019).
Ngalimun & Ihsan Mz. Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiyah. (Yogyakarta: Litera). (2020).
Noviyanti, N. D. Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di SMP Negeri dan SMP Swasta Se-kecamatan Pace Kabupaten Nganjuk. (Doctoral dissertation, State University of Surabaya). (2013).
Putro, E. A., & Sugiharto, D. Y. P. Keefektifan BK Kelompok dengan Menggunakan Permainan untuk Mengurangi Communication Apprehension Siswa SMA Kelas X. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1). (2013).
Prabowo, A. B. Keterampilan Dasar Konseling. (Yogyakarta: UAD Universitas Ahmad Dahlan). (2021).
Rahmad, M. & M. Husen, Fajriani. Analisis Kebutuhan Siswa Dalam Penyusunan Program Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Volume 4 Nomor 2. (2019).
Saleh, A. A., Bimbingan Karir Anak Berbasis Kearifan Lokal Bugis. Komunida: Media Komunikasi dan Dakwah, Vol. 9, No. 2. (2019).
Suteja, J. Teknik Bimbingan Konseling dalam Mengembangkan Potensi Siswa di Sekolah. Holistik, 2(1). 16-27. (2017).
Tanod, M. J., Diswantika, N., & Iasha, V. Penyelenggaraan Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 13-26.Badan Wakaf Indonesia. (2020). Laporan Hasil Survey Indeks Literasi Wakaf 2020. 1, 7–8. (2019).
Tambak, Siti Maimunah, Dkk. Peran Guru BK dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Siswa SMP di Desa Karya Jadi Kecamatan Batang Serangan. Jurnal Edukasi Nonformal, Vol. 3, No. 2. (2022).
Taslima, T. Pemberian Hukuman Positif Guru Bimbingan Konseling Di SMPN 1 Kalasan Yogyakarta. Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 2(2). 187-201. (2018).
Published
2025-02-26
How to Cite
Nisaidah, C., Khoiriyyah, N., Fajari, M. A., Lathuba, S., Muhjayani, E., & Nashiruddin, A. (2025). Layanan Bimbingan Konseling Untuk Siswa MI Darun Najah Desa Ngemplak Kidul Kecamatan Margoyoso Kabupaten Pati. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 5(1), 65-78. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v5i1.1308