Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 pada Mata Pelajaran PKN Materi Pancasila dengan Metode Demonstrasi

  • Maidah Maidah Institut Daarul Qur'an Jakarta
  • Miftachudin Miftachudin Institut Daarul Qur'an Jakarta
  • Muhammad Fauzan Muttaqin Institut Daarul Qur'an Jakarta
Keywords: Student learning outcomes, PKN lessons, Pancasila, Demonstration Method.

Abstract

The aim of this research is to determine the improvement in student learning outcomes in PKN learning Pancasila material using the demonstration method for class II at SD DAQU Internasional Tangerang. This research is classroom action research (PTK). The subjects of this research were 25 class II students. Data collection techniques were carried out using observation, test and documentation methods. The PTK model uses 2 cycles, each cycle consisting of 4 stages, namely, 1) Action Plan 2) Implementation 3) Observation 4) Reflection. Data analysis techniques use student data, namely planning data, implementation data, observation data and reflection data. The research results showed that the formative test results obtained by students in the pre-cycle of 25 students only 14 students (56%) completed. In Cycle I the results were 18 students (72%) who completed. In cycle II, students' formative test results increased to 23 students (92%) who completed it. Meanwhile, 2 students who got a score of less than 70 were declared incomplete and needed to carry out follow-up action in the form of giving assignments. So that the use of the demonstration method can improve student learning outcomes in civics subjects with Pancasila material using the demonstration method for class II elementary school.

References

Adnan, M. (2017). Urgensi penerapan metode paikem bagi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran pendidikan agama islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 133–150.
Anggara, R. W. (2021). Penerapan metode demonstrasi untuk meningkatkan kemampuan membaca puisi pada siswa sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1012–1018.
Annisa, R., Muttaqin, M. F., & Fitriyani, F. N. (2023). Penerapan Nilai Karakter Bersahabat Terhadap Perilaku Bullying Siswa. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 4(2), 78–86.
Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.
Arwen, D. (2021). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(2), 564–576.
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development, 8(2). https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1758
Dewi, A. C., Ramadhan, B., Fadhil, A. A., Fadhil, F., Idris, A. M., Hidayat, M. R., & Yusrin, M. A. D. (2023). Pendidikan Moral dan Etika Mengukir Karakter Unggul dalam Pendidikan. IJOCE: Indonesia Journal of Civic Education, 3(2), 69–76.
Fatmawati, E., & others. (2020). Kerjasama orang tua dan guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. IBTIDA’, 1(2), 135–150.
Fauziyyah, M. N., Romadhona, F., & Puspita, A. M. I. (2024). Aktualisasi Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Causa: Jurnal Hukum Dan Kewarganegaraan, 2(3), 11–20.
Freeman, G. G. (2014). The Implementation of Character Education and Children’s Literature to Teach Bullying Characteristics and Prevention Strategies to Preschool Children: An Action Research Project. Early Childhood Education Journal, 42(5), 305–316. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0614-5
Halidjah, S. (2012). Evaluasi keterampilan berbicara dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 2(1).
Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58–85.
Kuncahyono, K., Suwandayani, B. I., & Muzakki, A. (2020). Aplikasi E-Test “That Quiz” sebagai Digitalisasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Indonesia Bangkok. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(2), 153–166.
Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi belajar mengajar di sekolah dasar. CV. Ae media grafika.
Lisnawati, L., Kuntari, S., & Hardiansyah, M. A. (2023). Peran Guru dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi. AS-SABIQUN, 5(6), 1677–1693.
Magdalena, I., Agustin, E. R., & Fitria, S. M. (2024). Konsep Model Pembelajaran. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 3(1), 1–10.
Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43–54. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.342
Na’im, Z., & Ahsani, E. L. F. (2021). Peran Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. Pedagogika, 32–52.
Nahdi, D. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. (2018). Upaya meningkatkan pemahaman konsep siswa melalui penerapan metode demonstrasi pada mata pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 9–16.
Rohyana, H., & Muttaqin, M. F. (2023). Internalisasi Karakter Gotong Royong Dalam Pembelajaran PKN Di SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1619–1626.
Rovita, C. A. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Matematika Berbasis Two Tier Multiple Choice Menggunakan Ispring Suite 9. Universitas Muhammadiyah Gresik.
Setiyadi, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 1(1), 1–10.
Suardi, M. (2018). Belajar \& pembelajaran. Deepublish.
Sugiyono, M. P. P. (2016). Kualitatif, Kunatitatif, dan R\&D, Bandung: Alfabeta. In Cet. Vii.
Sujarweni, V. W. (2014). Metodelogi penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Perss.
Suryani, E. (2023). Implementasi Kolaborasi Guru Dan Orang Tua Dalam Pembelajaran 5.0: Strategi Dan Tantangan Dalam Konteks Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 8(1), 89–95.
Top, N., Liew, J., & Luo, W. (2017). Family and School Influences on Youths’ Behavioral and Academic Outcomes: Cross-Level Interactions between Parental Monitoring and Character Development Curriculum. Journal of Genetic Psychology, 178(2), 108–118. https://doi.org/10.1080/00221325.2017.1279118
Zulharby, P., Marzuq, A., & Arifah, F. (2021). Model Evaluasi Daring untuk Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Dan Seni, 1, 44–47.
Published
2024-08-31
How to Cite
Maidah, M., Miftachudin, M., & Muttaqin, M. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 pada Mata Pelajaran PKN Materi Pancasila dengan Metode Demonstrasi. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 4(2), 117-128. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v4i2.1188
Section
Article