Internalisasi Karakter Qur’ani Melalui Bimbingan Siswa Sekolah Dasar
Abstract
The aim of the research is to strengthen Qur'anic character through guidance and counseling for students in elementary schools. The research method uses a qualitative approach to phenomenological studies in elementary schools based on the Koran in daily life. Data collection uses observation instruments, interviews, documentation studies of school programs related to Qur'anic characters. Validation is applied using triangulation techniques. The data analysis used is interactive model analysis with data collection, reduction, data display and verification. The results of the research explain that teachers' efforts to internalize Qur'anic characters through guidance and counseling are carried out individually and classically. Individually, in the form of instructions to students to understand the Al-Qur'an by reciting it, reading, studying, practicing and teaching it. Classically through tahfidz, teacher example, students' Qur'anic character habituation programs.
References
Creswell, J. (2015). Riset pendidikan: Perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi riset kualitatif \& kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Eldeeb, I. (2009). be a Living Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.
Fiolanisa, S., Lestari, D., Prasasti, D. A., & Santoso, G. (2023). Menghubungkan Pendidikan Karakter dengan Pola Perilaku Siswa di Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 380–390.
Fortuna, D., Muttaqin, M. F., & Amrina, P. (2023). Integrasi Karakter Peduli Lingkungan Dalam Program Sekolah Adiwiyata di SDN Cipondoh 5. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2088–2100.
Hubbi, U., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter kedalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan di Era Milenial. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3).
Husna, A., Hasanah, R., & Nugroho, P. (2021). Efektivitas program tahfidz Al-Quran dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Isema: Islamic …. https://scholar.archive.org/work/5yzkpflenvb4dkyfnp7ehweobu/access/wayback/https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema/article/download/10689/5709
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan karakter peduli lingkungan dan menjaga kebersihan di sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59–68.
Jamarudin, A. (2019). Membangun Pendidikan Karakter Bangsa Menurut Al-Qur’an. UIN Suska Riau.
Kholiq, A., & Khoiiri, M. Y. (2022). PENGELOLAAN PROGRAM QUR’ANI DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK MA AL-HIDAYAH TERMAS BARON NGANJUK. JIEM: Journal Of Islamic Education and Management, 2(2), 23–35.
Maula, F. H. (2019). Model Pendidikan Karakter Qur’ani di Raudhatul Athfal Labschool IIQ Jakarta. repository.ptiq.ac.id. https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/185/
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2020). JS. Qualitative data analysis a methods Sourcebook fourth edition. Fourth edi. SAGE Publications.
Muttaqin, M. F. (2020). IMPLEMENTASI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS BUDAYA SEKOLAH PADA SEKOLAH DASAR. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 1(1), 37–42.
Muttaqin, M. F., Raharjo, T. J., & Masturi, M. (2018). The implementation main values of character education reinforcement in elementary school. Journal of Primary Education, 7(1), 103–112.
Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43–54.
Nihayah, D., & Setyowati, R. R. N. (2020). INTEGRASI PENDIDIKAN KARAKTER DENGAN KEARIFAN LOKAL DAN QUR’ANI (STUDI KASUS DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM AL-AZHAR JENJANG …. Jurnal Education and Development. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2245
Oktafiana, D., Rohim, A., Marsyalena, R., & Anwar, K. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Menurut Al-Qur’an. Journal of Student Research, 1(5), 403-417.
Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., & others. (2023). Kajian Wawasan Nusantara melalui Local Wisdom NRI yang Mendunia dan Terampil dalam Lagu Nasional dan Daerah Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 197–209.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R\&D.
Warastri, A., & Khoirysdien, A. D. (2021). Peningkatan Self Efficacy Guru TPA Mutiara Qur’ani dengan Leadership Skill. Jurnal Pengabdian UntukMu …. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2183752
Wati, T. I. K., & Siregar, E. R. (2023). Interaksi Mahasiswa KKN UINSU Kelompok 38 terhadap Masyarakat dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Qur’ani di Desa Paku Kecamatan Galang. MODELING: Jurnal Program Studi …. http://www.jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1259
Widodo, H. (2019). Penguatan pendidikan karakter di SD Muhammadiyah macanan sleman Yogyakarta. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(1), 40–51.
Wijanarti, W., Degeng, I. N. S., & Untari, S. (2019). Problematika pengintegrasian penguatan pendidikan karakter pada pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(3), 393–398.
Afriyeni, Y. (2018). Pembentukan karakter anak untuk peduli lingkungan yang ada di sekolah adiwiyata mandiri SDN 6 Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 123–133.
Creswell, J. (2015). Riset pendidikan: Perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi riset kualitatif \& kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Eldeeb, I. (2009). be a Living Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.
Fiolanisa, S., Lestari, D., Prasasti, D. A., & Santoso, G. (2023). Menghubungkan Pendidikan Karakter dengan Pola Perilaku Siswa di Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 380–390.
Fortuna, D., Muttaqin, M. F., & Amrina, P. (2023). Integrasi Karakter Peduli Lingkungan Dalam Program Sekolah Adiwiyata di SDN Cipondoh 5. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2088–2100.
Hubbi, U., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter kedalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan di Era Milenial. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3).
Husna, A., Hasanah, R., & Nugroho, P. (2021). Efektivitas program tahfidz Al-Quran dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Isema: Islamic …. https://scholar.archive.org/work/5yzkpflenvb4dkyfnp7ehweobu/access/wayback/https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema/article/download/10689/5709
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan karakter peduli lingkungan dan menjaga kebersihan di sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59–68.
Jamarudin, A. (2019). Membangun Pendidikan Karakter Bangsa Menurut Al-Qur’an. UIN Suska Riau.
Kholiq, A., & Khoiiri, M. Y. (2022). PENGELOLAAN PROGRAM QUR’ANI DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK MA AL-HIDAYAH TERMAS BARON NGANJUK. JIEM: Journal Of Islamic Education and Management, 2(2), 23–35.
Maula, F. H. (2019). Model Pendidikan Karakter Qur’ani di Raudhatul Athfal Labschool IIQ Jakarta. repository.ptiq.ac.id. https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/185/
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2020). JS. Qualitative data analysis a methods Sourcebook fourth edition. Fourth edi. SAGE Publications.
Muttaqin, M. F. (2020). IMPLEMENTASI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS BUDAYA SEKOLAH PADA SEKOLAH DASAR. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 1(1), 37–42.
Muttaqin, M. F., Raharjo, T. J., & Masturi, M. (2018). The implementation main values of character education reinforcement in elementary school. Journal of Primary Education, 7(1), 103–112.
Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43–54.
Nihayah, D., & Setyowati, R. R. N. (2020). INTEGRASI PENDIDIKAN KARAKTER DENGAN KEARIFAN LOKAL DAN QUR’ANI (STUDI KASUS DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM AL-AZHAR JENJANG …. Jurnal Education and Development. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2245
Oktafiana, D., Rohim, A., Marsyalena, R., & Anwar, K. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Menurut Al-Qur’an. Journal of Student Research, 1(5), 403-417.
Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., & others. (2023). Kajian Wawasan Nusantara melalui Local Wisdom NRI yang Mendunia dan Terampil dalam Lagu Nasional dan Daerah Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 197–209.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R\&D.
Warastri, A., & Khoirysdien, A. D. (2021). Peningkatan Self Efficacy Guru TPA Mutiara Qur’ani dengan Leadership Skill. Jurnal Pengabdian UntukMu …. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2183752
Wati, T. I. K., & Siregar, E. R. (2023). Interaksi Mahasiswa KKN UINSU Kelompok 38 terhadap Masyarakat dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Qur’ani di Desa Paku Kecamatan Galang. MODELING: Jurnal Program Studi …. http://www.jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1259
Widodo, H. (2019). Penguatan pendidikan karakter di SD Muhammadiyah macanan sleman Yogyakarta. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(1), 40–51.
Wijanarti, W., Degeng, I. N. S., & Untari, S. (2019). Problematika pengintegrasian penguatan pendidikan karakter pada pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(3), 393–398.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
LETTER OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT TRANSFER AGREEMENT
As an author of Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan Guru MI/SD of PGMI Department of Tarbiyah Faculty, Institut Pesantren Mathali’ul Falah and Perkumpulan Dosen PGMI Indonesia, I, who sign below:
Declare that:
- My paper is authentic; my own writing and it has not been published/proposed in any other journals or publications.
- My paper is not plagiarism but my original idea/research.
- My paper is not written by other help, except by the Board of Editors and Reviewers recommendation who have been chosen by this journal.
- In my paper, there are no other writings or opinions except those referred to in the bibliography and relevant to the rule of writing in this journal.
- I do the transfer copyright of this paper to Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan Guru MI.
- I make this assignment surely. If there are distortions and untruths in this assignment, later, I will take responsibility as the current law.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.