Penguatan Pendidikan Karakter terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas III di MI Ta’lim Mubtadi 1

  • Muhammad Fauzan Muttaqin Institut Daarul Qur'an Jakarta
  • Novi Dwi Maryanti Institut Daarul Qur'an Jakarta
Keywords: Strengthening Character Education, Environmental Care, Student Character

Abstract

This research focuses on strengthening character education on the environmental care attitude of third grade students at MI Ta'lim Mubtadi 1, Cipondoh. The purpose of this study is to analyze the application of strengthening character education for students' environmental care and its obstacles. This research uses a qualitative descriptive method. Data collection methods used observation, semi-structured interviews and documentation. Using source and technique triangulation to validate the data. Data analysis is done through data collection, reduction, data display and conclusions. The results showed that the implementation of strengthening character education for environmental care attitudes was integrated through learning planning, learning processes and learning assessments, as well as school programs. This activity is oriented towards habituating the character of environmental care so that it becomes a good habit that is carried out without coercion and its implementation is class-based, school culture-based and community-based. The obstacles are the lack of awareness in students to keep the environment clean and the lack of cooperation between the school and parents in providing an understanding of the importance of environmental care attitudes.

 

References

Af'idah, I. N., & Yuanto, T. A. (2021). Pengembangan Instrumen Minat dalam Pembelajaran Bahasa Inggris pada Peserta Didik Kelas 3 dan 4 SD/MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(2), 121-134.
Afriyeni, Y. (2018). Pembentukan karakter anak untuk peduli lingkungan yang ada di sekolah adiwiyata mandiri SDN 6 Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 123-133.
Fiolanisa, S., Lestari, D., Prasasti, D. A., & Santoso, G. (2023). Menghubungkan Pendidikan Karakter dengan Pola Perilaku Siswa di Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 380-390.
Fitriyani, F. N. (2018). PENDIDIKAN KARAKTER INTEGRITAS ANAK USIA DINI BERBASIS KULTUR SEKOLAH MELALUI PROGRAM PEMBIASAAN DI TK MASYITHOH 25 SOKARAJA (Doctoral dissertation, UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA).
Fortuna, D., Muhammad Fauzan Muttaqin, & Pebrisa Amrina. (2023). Integrasi Karakter Peduli Lingkungan Dalam Program Sekolah Adiwiyata di SDN Cipondoh 5. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2088–2100. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7557
Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Haul, S., Narut, Y. F., & Nardi, M. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(1), 65-76.
Hubbi, U., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter Kedalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Kewarganegaraan Di Era Milenial. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 4(3), 228–239.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59-68.
Kemendiknas. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Balitbang.
Kemendiknas. (2011). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Muttaqin, M., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43-54. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.342
Putry, R. (2019). Nilai pendidikan karakter anak di sekolah perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39-54.
Salahudin, A & Alkrienihie, I. (2013). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa. Bandung: CV Pustaka Setia.
Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., & Murod, M. (2023). Kajian Wawasan Nusantara melalui Local Wisdom NRI yang Mendunia dan Terampil dalam Lagu Nasional dan Daerah Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 02(01), 197–209.
Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1-228.
Solehat, T. L., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis program penguatan pendidikan karakter pada mata pelajaran pendidikan agama islam (PAI) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2270-2277.
Widiyono, A., Budiarti, I., & Zumrotun, E. (2023). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Course Review Horay untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(1), 39-48. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v3i1.531
Widodo, H. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Di Sd Muhammadiyah Macanan Sleman Yogyakarta. Jurnal Lentera Pendidikan, 2(1), 40–51.
Wijanarti, W., Degeng, I. N. S., & Untari, S. (2019). Problematika pengintegrasian penguatan pendidikan karakter pada pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(3), 393-398.
Ying, W., Xinliang, Z., Xiaofei, Y., & Xiulin, K. (2017). “The exploration and practice of the integrative and continuous optoelectronic practical teaching system”. In Education and Training in Optics and Photonics (104521): 1-7.
Published
2024-02-28
How to Cite
Muttaqin, M., & Maryanti, N. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas III di MI Ta’lim Mubtadi 1. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 4(1), 83-92. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v4i1.1084