ANALISIS USES AND GRATIFICATION DALAM MENENTUKAN STRATEGI DAKWAH
Abstract
There are several theories of mass communication, one that needs to be developed in the process of propaganda are the uses and gratification theory (usability and satisfaction). Uses and gratification theory in mass communication is no longer look at the influence of the media on audiences, but what the audience of the media, this theory explains how individuals use mass communication to meet their needs. So audiences active against the media because of necessity. Audiences use media to fulfill expectations, and active audiences to select media and media content to satisfy his needs. So a good strategy and effective propaganda is to determine the use and selection of media to be used as well as propaganda material appropriate suit the needs of the community because the community uses and gratification theory or audiences which will determine the positive or not the propagation is done.
Downloads
References
Effendy, Onong Uchjana. 2002. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Kriyantono, Rachmat. 2006. Teknis Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
McQuail, Denis. 2002. McQuail Mass Communication Theory, 4th edition. London: Sage Publications. (Chapter 5: Mass Communication and Culture).
Pimay, Awaluddin. 2005. Paradigma Dakwah Humanis Strategi dan Metode Dakwah Prof. KH. Saifuddin Zuhri. Semarang: RaSAIL.
Rakhmat, Jalaluddin. 2005. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suprapto, Tommy. 2006. Berkarier di Bidang Broadcasting. Yogyakarta: Media Pressindo.
Wiryanto. 2000. Teori Komunikasi Massa. Jakarta: PT. Grasindo.
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan bersama Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.