POTENSI PSIKOLOGIS DALAM MENDIDIK SANTRI MENURUT AL-GAZA>LI
Abstract
As the children learning practices in the national learning system do not consider physical and spiritual dimensions, it can not lead to a humanist learning system, even it may be said as un-Islamic. Is Gaza>li>, a classical Islamic education leaders who offer the concept of human potential that can sinergize the two-dimensional requirements of human. Based on this, this article intends to study and applying the concepts of learning students. By using a descriptive analysis of the literature owned by Gaza>li> it is found that human potential consists of the potential birth (al-h{iss al-khams) and the inner potential (al-khaya>l, at-tafakkur, al-khifz{, at-taz|akkur dan al Musytarak). According to him, these two potentials have their different functions each of which greatly affect the learning process of students. Furthermore, the thesis Gaza>li> This was the same even able to integrate the theories of modern cognitive psychology and behavioral education.
Downloads
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan bersama Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.