PENDIDIKAN KARAKTER DI PESANTREN DALAM PEMIKIRAN K.H. MA. SAHAL MAHFUDH
Abstract
This paper would like to analyze how the positioning of pesantren and Kiai in viewing education through out Kiai Sahal perspective. As thinker from the circle of Pesantren, Kiai Sahal was become an original thinker and jurist from pesantren. According to Kiai Sahal, education interpreted as the process of implementing a good habit and characteristic in the behavior of student. According to him, education is not only the process of transfer of knowledge but also the process of shaping student to be insan al-kamil and akram. Finally, this paper conclude some views from the thought of Kyai Sahal. Fisrt, Education according to Kyai Sahal the process to inhabit student the perfect characteristic throught guidance and role so that the student have malakah (isntink) and awareness to do good did. Second, the term of tafaqquh fi> ad-di>n according to Kyai Sahal is interpreted as managing all the capability of student so that they can be get hapyness in this world and here after. Third the goal of Islamic education within pesantren according to Kyai Sahal is to get a happynes in this world and here after (Sa‘a>dah fi> ad-da>rain). Fourth, from the progeressive thinking of Kyai Sahal, education has some basics; religion, social, politic or policy, psychological view and philoshophy. Finally the goal of education in pesantren is to combine between llm and aml.
Downloads
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan bersama Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.