Harmonizing Society Through Islamic Education: An Analysis of Interactive Methods in Light of Tafsir Adhwa'ul Bayan
Abstract
Raising the background of harmony in Islamic education, which is a crucial aspect in creating a peaceful and inclusive society. Social harmony in the context of education does not only focus on the transfer of knowledge, but also on the formation of positive social values such as tolerance, empathy, and solidarity. The era of globalization that often threatens local cultural identity and increases social inequality, education has an important role as a builder of relationships between students who respect and understand differences. By using an interactive approach in the learning process, it aims to provide guidance for educators in creating a learning environment that supports social harmony. The method used in this study is library research. The results of this study are expected to contribute to the development of educational theory and more harmonious and inclusive learning practices. Thus, this study does not only focus on theoretical aspects, but also provides practical insights for educators in creating a learning environment that supports social harmony in the classroom.
Downloads
References
Faruq, Asrul, Raharjo Raharjo, dan Nur Sholeh. “The Essence of Islamic Religious Education Curriculum: Integrating Islamic Values with Contemporary Education.” Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman 13, no. 2 (15 Oktober 2024): 85–98. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v13i2.1258.
Hariyono, Andy. “Analisis Metode Tafsir Wahbah Zuhaili Dalam Kitab Al-Munir.” Al-Dirayah 1, no. 1 (2018): 25.
Hasan, Salim. “Mubhamat Al-Qur’an: Telaah Konsep dan Kaidah Mubham dalam Al-Qur’an.” Al-Tafaqquh: Journal of Islamic Law 1, no. 1 (2020): 73. https://doi.org/10.33096/altafaqquh.v1i1.20.
Idrus. “Kaidah-Kaidah Tafsir.” Jurnal Al-Ashriyyah 6, no. 2 (2020): 137–46.
Islahel Umam, Moh. Hasin, Zakiyah Arifa. “Islahel Umam , Moh . Hasin , Zakiyah Arifa A . Pendahuluan Dalam diskursus dunia pendidikan terdapat manajemen yang memiliki fungsi sebagai komponen krusial dalam menjalankan setiap aktivitas rotasi dalam pendidikan . Manajemen mempunyai beberapa fungsi p.” an-Nabighoh 21, no. 50 (2019).
Mujib, Ahmad. “Literasi dalam Al Qur’an dan Kontribusinya Terhadap Pengembangan Epistimologi Ilmu Pendidikan Islam” 4, no. June (2016): 21–24.
Nurdianzah, Erry, Nurul Azizah, Riza Rahmawati, Ahmad Munib, Octalia Heri Sulistyowati, dan Hanifah Albary. “Pancasila as State Ideology and Pillar of Religious Harmony in Indonesian Society.” Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman 13, no. 2 (18 Oktober 2024): 129–42. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v13i2.1201.
Rohman, Abdul, dan Barikli Mubaroka. “Keunikan Metodologi Tafsir Al-Farra: Ma’Ani Al-Qur’an.” Al Muhafidz: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir 4, no. 1 (2024): 53–70. https://doi.org/10.57163/almuhafidz.v4i1.89.
Rohman, Izza. “Sebagai Kitab Tafsi @ r al-Qur ’ a > n bi al-Qur ’ a > n” 2, no. 2 (2013): 247–65.
Sada, Heru Juabdin. “Kebutuhan Dasar Manusia dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 2 (2017): 213. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2126.
Sumarti, Sumarti. “Riba dalam Pandangan Ibnu Katsir: Sebuah Kajian Normatif.” Teraju 2, no. 02 (2020): 129–41. https://doi.org/10.35961/teraju.v2i02.161.
Yahya, Anandita, Kadar M Yusuf, dan Alwizar Alwizar. “Metode Tafsir (al-Tafsir al-Tahlili, al-Ijmali, al-Muqaran dan al-Mawdu’i).” Palapa 10, no. 1 (2022): 1–13. https://doi.org/10.36088/palapa.v10i1.1629.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan bersama Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.