Pemikiran Ibnu Qasim Al-Ghazi Tentang Pendidikan Ibadah Anak dalam Kitab Fathul Qorib
Abstract
Ibnu Qasim Al-Ghazzi is a Muslim scholar, his thoughts on children's religious education in the book Fathul Qorib have made a major contribution to the world of Islamic education, especially for children's education. This type of research is library research. Data collection is carried out using documentation. According to him, worship includes everything that is loved and approved by Allah, whether in the form of words, physical and spiritual actions. Such as: ablution, prayer, zakat, fasting, Hajj and Umrah. The results of this research show that children's religious education in the Fathul Qorib book is explained clearly and completely, so that it is easy for teachers and parents to understand, which can then be taught and practiced to their children/students. Meanwhile, the analysis carried out by researchers shows that the worship education in the book Fathul Qorib is in accordance with the level of religious development in children and is in accordance with the religious characteristics of children, namely imitative.
References
Abror, K. (2019). Fiqh Ibadah. CV. Arjasa Pratama Bandar Lampung.
Ash-Shiddeqy, M. H. (2014). Kuliah Ibadah (3rd ed.). Pustaka Rizki Putra.
Departemen Pendidikan Nasional. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Keempat. Balai Pustaka.
Fashihudin, M., & Dll. (2021). Syarah Fathal Qarib. Ma’had Al-Jami’ah Al-Aly UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Huliyah, M. (2017). HAKIKAT PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Aṣ-Ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 60–71.
Kusumawardhana, H. (2020). Ibadah Seri Islam Kaffah 2. CV. Garuda Mas Sejahtera.
Muhammad, N. (2012). Tips Membuat Anak Rajin Ibadah Sejak Dini. Trenlis.
Sumiyati. (2014). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Cakrawala Institue.
Ulwan, A. N. (2013). Tarbiyatul Aulad Fil Islam. PT Darussalam.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak Pasal 1 ayat 1. (2002).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Hak Cipta:
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Lisensi :
Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini diterbitkan berdasarkan ketentuan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License. Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.