Marketing Sales Promotion Girl Perspektif Etika Bisnis Islam

  • Mohammad Ridwan Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon
  • Gita Yolanda Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon
Keywords: Sales Promotion Girl, Marketing, Islamic Business Ethics

Abstract

Sales Promotion Girl (SPG) is the spearhead of the company to introduce a product that will be offered to the public. SPG is used as the hand of a company engaged in consumer services. In carrying out promotional activities at the Skechers Grage City Mall Cirebon store, the store requires the right promotional strategy in order to attract the attention of consumers and this strategy is carried out by SPG. This study was conducted to determine the marketing strategy undertaken by sales promotion girl at the store skechers grage City mall Cirebon. This study uses descriptive qualitative methods with data collection using observation, interviews and documentation. The results found in this study are that the marketing sales promotion girl strategy at the Skechers Grage City Mall Cirebon Shoe Store viewed from an Islamic perspective is applied in various ways including advertising promotion mix tools using electronic media such as (Instagram, Facebook and Whatsapp), Personal selling (personal selling) and Sales Promotion. In addition, the promotions carried out are in accordance with Islamic business ethics. Where in applying Islamic values ​​as the implementation of business ethics, there are four things that can be used as guidelines in promotion, namely sincerity, honesty, meaningful, and accountability (responsibility / trustworthiness)

References

Agow, O. (2017). Perilaku Sales Promotion Girl (SPG) di kota Manado. Holistik, Journal Of Social and Culture. X (19).
Al Fajar, M. R., & Ifantri, I. (2021). Strategi Promosi Pengembangan Pariwisata di Kabupaten Bima di Tinjau Dari Perspektif Ekonomi Syariah. J-ESA (Jurnal Ekonomi Syariah), 4(1).
Ayu Paramita dan David Hizkia. (2014). Hubungan Antara Citra Raga dengan Persepsi terhadap Produktivitas Sales Pomotion Girls Kosmetik Kecantikan di Kota Depansar. Jurnal Psikologi Undayana, (Bali), 1 (2)
Baduara, (2004). Salesmanship Ilmu dan Seni Mnjadi Penjual yang Sukses. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Damaiyani, P. (2015). Studi Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepercayaan Diri pada Sales Promotion Girls di PT. Mitra Production. Doctoral dissertation, Universitas Medan Area.
Desiana, Z., Rifatah, M. F., & Sahputra, D. (2022). Komunikasi Verbal dan Non-Verbal Sales Promotion Girl dalam Proses Pemasaran Produk Rokok. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 4(1).
Faisal Badroen, et al. (2012). Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta: Prenadamedia Group.
Ghafur, A. (2018). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Iqtishodiyah: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 4(1).
Hadji, R., Nurdin, N., & Ismail, L. (2020). Persepsi Sosial Terhadap Komodifikasi Tubuh Perempuan (Studi Kasus Sales Promotion Girl Di Mall Ratu Indah Makassar). Aksiologi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1).
Halimatussyakdiyah, H. (2021). Strategi Promosi Toko Pakaian Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Komparatif Pada Toko Taste Fashion dan JGP Store). Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB.
Handayani, T., & Efendi, M. (2020). Praktik Pemasaran Dengan Menggunakan Jasa Sales Promotion Girls (SPG) Dalam Tinjauan Etika Bisnis Islam (Studi Kasus pada Brand Giordano di Solo Square, Solo). Doctoral dissertation, IAIN Surakarta.
Lubis, R. (2006). Pengaruh Motivasi Terhadap Tingkat Kepercayaan Diri Untuk Datang Keruangan BK Pada Siswa SMAN 4 Medan. Jurnal Perkembangan: Fakultas Psikologi Universitas Medan Area.
Pratama, F. A., Hanan, A., Alirahman, A. D., Ridwan, M., & Fauziah, F. (2021). Implementasi Marketing Syariah Dalam Upaya Meningkatkan Minat Beli Konsumen di Al-Bahjah Mart Pusat Kabupaten Cirebon. Ecopreneur. Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah, 2(2).
Rahmatillah, N., & Hasanah, U. (2020). Strategi Pemasaran Produk-Produk Gadai Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Ditinjau Dari Perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, 1(1).
Rusmardiana, A., Supriadi, F., Irviani, R., Mukhlis, H., & Chauhan, R. (2020). The Role of Sales Promotion Girl on Purchase Intention. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(02).
Saifullah, M. (2011). Etika Bisnis Islami Dalam Praktek Bisnis Rasulullah. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19 (1).
Shinta, S. (2021). Analisis Manajemen Strategik Syariah Pada Usaha Pengrajin Sepatu Sasirangan Untuk Memasuki Pasar Global. Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB.
Stefanus, S., & Ridwan, M. (2022). Analisis Strategi Marketing Syariah Untuk Meningkatkan Omset Penjualan Pada Era Globalisasi Di Toko Emas Pantes Sindang Laut Kabupaten Cirebon. Change Think Journal, 1(1).
Winardi. (1989). Ilmu dan Seni Menjual (Salesmanship). Bandung: NOVA.
Yanti, Y. (2022). Strategi Pemasaran Islam dalam Meningkatkan Penjualan pada Toko Zadir Hijab. Repository UIN Sulthan Thoha Saifudin: Jambi.
Published
2023-03-31
How to Cite
Ridwan, M., & Yolanda, G. (2023). Marketing Sales Promotion Girl Perspektif Etika Bisnis Islam. JIOSE: Journal of Indonesian Sharia Economics, 2(1), 47-64. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/jiose.v2i1.693
Section
Articles