Strategi Islamic Marketing Mix Wisata Kampung Mandor Plaosan Cluwak Pati
Abstract
This research aims to explain the Islamic marketing mix strategy of Kampung Foreman Tourism Plaosan Cluwak Pati Village. This study uses a descriptive qualitative research method with data collection techniques through interviews, observations and documentation. The results of this study show that the marketing strategy used by the management of Kampung Mandor Tourism is known as the term Islamic marketing mix which consists of 9P, namely; Product, Price, Promotion, Place, People, Process, Physical evidence, Promise and Patience. The marketing strategies carried out by the management include being carried out online, utilizing social media Instagram and WhatsApp. The obstacles faced by the manager in marketing the foreman village tourism are in terms of the products offered such as food menus and parking spaces that have not been maximized. Therefore, the management is trying to develop tourism so that there is a new atmosphere and visitors feel interested, satisfied, safe and comfortable.
References
Hasil wawancara dengan Hasriani selaku pengunjung Wisata Kampung Mandor pada tanggal 12 Mei 2022 pukul 14.05.
Hasil wawancara dengan Kasiaturrofiqoh selaku pengunjung Wisata Kampung Mandor pada tanggal 04 Mei 2022 pukul 19.27.
Hasil wawancara dengan Lilis Amalia selaku karyawan Wisata Kampung Mandor pada tanggal 12 Mei 2022 pukul 16.31.
Hasil wawancara dengan Sisilia Miranda Puspa selaku pengunjung Wisata Kampung Mandor pada tanggal 21 Mei 2022 pukul 12.37.
Hasil wawancara dengan Sumarno selaku ketua pengelola Wisata Kampung Mandor pada tanggal 11 Januari 2022 pukul 18.30
Krisnawati, Inti. 2021. Program Pengembangan Desa Wisata Sebagai Wujud Kebijakan Pemerintah Dalam Rangka Pemulihan Ekonomi Pasca Covid dan Implementasinya (Sebuah Studi Literatur). Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi 4(2).
M Burhan Bungin, Penelitian Kualitatif Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya, Yogyakarta: Kencana Press, 2007.
M. Rif’an Asofik, dkk, “Implementasi Marketing Mix Syariah di Era Industri 4.0 Perspektif Hukum Ekonomi Syariah”, IRTIFAQ Vol. 7 No. 2 September 2020.
Mas’ari1, Ahmad, Muhammad Ihsan Hamdy, & Mila Dinda Safira. (2019). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4P (Price, Product, Place, Promotion) Pada PT. Haluan Riau. Jurnal Hasil Penelitian dan Karya Ilmiah dalam Bidang Teknik Industri, 5(1).
Masitah, Itah. 2019. Pengembangan Desa Wisata oleh Pemerintah Desa Babakan Kecamatan Pangandaran Kabupaten Pangandaran. Dinamika : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 6(3).
Nur Asnawi dan Muhammad Asnan Fanani, Pemasaran Syariah, Depok: Rajawali Pers, 2017.
Nurhayaty, Maria. (2022). Strategi Mix Marketing (Product, Price, Place, Promotion, Eople, Process, Physical Evidence) 7P Di PD Rasa Galendo Kabupaten Ciamis. Jurnal Media Teknologi 08(02).
Ratwianingsih, Lely, Tri Mulyaningsi & Johadi. 2021. Analisis Potensi dan Upaya Pengembangan Desa Wisata Alam Kepuhsari Manyaran Wonogiri. Jurnal Keuangan Umum dan Akuntansi Terapan, 3(1)
Sugiarti, Rara, Istijabatul Aliyah, & Galing Yudana. 2016. Pengembangan Potensi Desa Wisata di Kabupaten Ngawi. Cakra Wisata, 17 (2).
Ulandari, Ofiana. (2023). Efektivitas marketing mix 4P terhadap penjualan BUMDes “Sumber Rejeki” Desa Samir Kecamatan Ngunut Kabupaten Tulungagung. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), 4(1).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.