Pengaruh Labelisasi Halal dan Harga Terhadap Minat Mahasiswa Pada Produk Roma Malkist
Abstract
This study aims to empirically examine the effect of halal labeling and price on student interest in roma malkist products in students of the Faculty of Economics and Business UNISNU Jepara. This study used a descriptive quantitative approach. The population of this study amounted to 889 students with samples taken as many as 90 students. The sampling technique used uses the purposive sampling method. The data analysis technique uses multiple linear regression through the SPSS 21 program. The results of this study show that halal labeling has a significant effect on students' interest in roma malkist products. Data analysis showed the calculation of a regression coefficient of 0.002 with a significance level of t of 0.05. Price has a significant effect on students' interest in roma malkist snack products. This is indicated by a significance value of 0.000 < 0.05. The value of the coefficient of determination in this study is 52.9% so it can be concluded that halal labeling and price affect interest.
References
Andayani, S. wahyu. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Konsumen Dalam Mengkonsumsi Makanan Tradisional. Skripsi, 65–71.
Kusumastuti, D. K. (2020). Minat Beli Produk Halal di Indonesia: Studi Pemetaan Sistematis. Mabsya: Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, 2(2).
Bulan, T., & Rizal, M. (2016). Pengaruh Labelisasi Halal terhadap Keputusan Pembelian Sosis di Kuala Simpang Kabupaten Aceh Tamiang. Jurnal Manajemen Dan Keuangan Unsam, 5(1).
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS 19. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gliem, J. A., & Gliem, R. R. (2003). Calculating, Interpreting, And Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient For Likert-Type Scales. Conference (Columbus, Ohio : Ohio State University).
Hasib, A., & Anwar, M. khoiru. (2020). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Loyalitas Konsumen dalam Mengkonsumsi Makanan Ringan Di UNESA Ketintang (studi kasus terhadap anggota organisasi keislaman) Abd.Hasib. Jurnal Ekonomi Islam, 3(1).
Kamilah, G., & Wahyuati, A. (2017). Pengaruh Labelisasi Halal Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 6(2).
Listyoningrum, A., & Albari, A. (2012). Analisis Minat Beli Konsumen Muslim Terhadap Produk Yang Tidak Diperpanjang Sertifikat Halalnya. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 2(1).
MUI, L. (n.d.). Regulasi Halal di Indonesia. https://halalmui.org/mui14/main/page/regulasi-halal-di-indonesia
Nurohman, Y. A., & Qurniawati, R. S. (2019). Keputusan Pembelian Produk Makanan Halal Di Lingkungan IAIN Surakarta. Among Makarti, 12(24).
Sari, F. M., Makhrian, A., & Buldani, K. (2019). Pengaruh Label Halal dan Harga Terhadap Keputusan Membeli Produk Kosmetik Wardah (Studi Pada Mahasiswi Prodi Manajemen Universitas Bengkulu). Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 5(1).
Siburian, A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, dan Variasi Produk (Restoran) Terhadap Minat Beli Ulangpelanggan (Studi Kasus di A to Z BAR WINE & BRASSERIE Semarang). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).
Syahputra, A., & Doli Hamoraon, H. (n.d.). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Masyarakat Kecamatan Perbaungan dalam Pembelian Produk Makanan Dalam Kemasan. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 2(8).
Wikipedia. (2022). Makanan ringan. https://id.wikipedia.org/wiki/Makanan_ringan
Zulaicha, S. (2016). Pengaruh Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Morning Bakery Batam. Jurnal Inovasi Dan Bisnis, 4(2).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.