Transformasi Komunikasi Dakwah Era Digital: Peluang serta Tantangan bagi Pendidikan Islam Kontemporer

  • Eva Nurziah Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Ilah Mustopa Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
Keywords: Digital Da'wah, Islamic Education, Digital Literacy

Abstract

The transformation of da'wah communication in the digital era and its opportunities and challenges in the context of contemporary Islamic education. Advances in information technology have changed the way da'wah is delivered, from conventional methods to digital approaches that are more interactive, flexible, and reach a wider audience. This study uses a qualitative approach with a literature study method and participatory observation of digital da'wah practices on various platforms such as YouTube, Instagram, and TikTok. The results of the study show that digital media provides great opportunities in expanding the reach of da'wah and making it more contextual for the younger generation. However, challenges such as the spread of hoaxes, low digital literacy, and polarization of the community are also serious concerns. Islamic education is expected to be able to respond to these changes by integrating digital literacy into the da'wah curriculum. In conclusion, digital da'wah has the potential to be a strategic means of strengthening Islamic values ​​if managed wisely, professionally, and collaboratively.

References

Afif, Y. U. & Ningrum, A. R. S. (2024). Peran Strategis Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Generasi Berakhlak dan Berwawasan Keislaman di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam, 5.
Anwar, R. N., Ali, N. & Azizah, R. N. (2025). Penguatan Kapasitas Mahasiswa Muslimah dalam Menghadapi Tantangan Transformasi Sosial dan Budaya di Era Modern. Jurnal Pengabdian Negeri, 2(1), 88–98. https://doi.org/10.69812/jpn.v2i1.93
Arikunto, S. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Bumi Aksara.
Darmawati, A., Rahmat, W. A. & Zanuba, Y. P. (2024). Living Hadis dan Strategi Komunikasi Dakwah Pada Osdpodcast “Marriage is Scary.” Muqaddimah: Jurnal Studi Islam, 15(5), 91–107. https://doi.org/10.71247/4nycdh61
Fahmi, Z. (2023). Integrasi Komunikasi Dan Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Etika Sosial Mahasantri Ma’had Aly Mudi Mesjid Raya Samalanga.
Fasmadhy Satiadharmanto, D. & Abd. Rahman, Z. (2024). Transformasi Literasi Dalam Pesantren; Perspektif Pemikiran Islam Di Pesantren Al Mu’min Muhammadiyah Tembarak Temanggung. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 190–212. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i2.172
Ingtias, E. N., Khasanah, A., Maisyaroh, N. I., Fatihah, S. A. & Haliza, V. N. (2024). Menelusuri Jejak Media Islam: Dari Masa Klasik hingga Era Digital.
Khairunnisa, K., Junaidi, J. & Pratama, A. R. (2024). Problematika Lembaga Pendidikan Islam di Era Society 5.0: Perspektif Digitalisasi dan Transformasi Pendidikan. 10.
Mardiya, Z. & Sofa, A. R. (2024). Keutamaan Menuntut Ilmu dalam Perspektif Islam di Kehidupan Modern: Tantangan, Peluang, dan Pengaruh Teknologi dalam Pembentukan Karakter di Era Digital. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 4(1), 13–26. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2774
Qury, S. (2025). Dakwah Kontemporer dan Teknologi Informasi di Dunia Pendidikan Pondok Pesantren. Al-Munawwarah: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 70–86. https://doi.org/10.35964/munawwarah.v16i1.352
Rahmawati, Y., Hariyati, F., Abdullah, A. Z. & Nurmiarani, M. (2024). Gaya Komunikasi Dakwah Era Digital: Kajian Literatur. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 266–279. https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.1081
Rizal, D. A., Maula, R. & Idamatussilmi, N. (2024). Transformasi Media Sosial dalam Digitalisasi Agama; Media Dakwah dan Wisata Religi. 9(2).
Rochim, A. S. (2024). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PAI melalui Evaluasi Media Digital: Tantangan dan Peluang di Era Digital. 09.
Sadiah, D. (2015). Metode Penelitian Dakwah (Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif). Remaja Rosdakarya.
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. PT Kanisius.
Setyowati, E. (2023). Sistem Komunikasi Dakwah di Era Digital Melalui Instagram, Tiktok, Youtube.
Sihabudin, A. (2022). Komunikasi Antarbudaya: Satu Perspektif Multidimensi. Bumi Aksara.
Sugiyono, S. (2013). Metode penelitian kualitatif. Alfabeta.
Suwahyu, I. (2024). Peran Inovasi Teknologi dalam Transformasi Pendidikan Islam di Era Digital. Referensi Islamika: Jurnal Studi Islam, 2(2), 28–41. https://doi.org/10.61220/ri.v2i2.003
Syawal, R. (2024). Demokrasi Islam di Indonesia: Tantangan dan Peluang di Era Disrupsi Digital. 3(1).
Yunita, M. (2024). Transformasi Konten Media Sosial sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Bingkai Dakwah. Jurnal Syiar-Syiar, 4(1), 58–69. https://doi.org/10.36490/syiar.v4i1.1232
Published
2025-11-29
How to Cite
Nurziah, E., & Mustopa, I. (2025). Transformasi Komunikasi Dakwah Era Digital: Peluang serta Tantangan bagi Pendidikan Islam Kontemporer. Mu’ashir: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 3(2), 231-246. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/muashir.v3i2.1629