Peran Teknologi Digital dalam Menyebarkan Dakwah Islam di Era Modern dalam Konten YouTube Studio Al-Fusha TV

  • Durrotul Fairuz UIN KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Nur Kholis Eka Safitri UIN KH. Abdurrahman Wahid
  • Ahmad Hidayatullah UIN KH. Abdurrahman Wahid

Abstract

This research examines the important role of digital technology, especially YouTube Studio Al-Fusha TV, in spreading Islamic da'wah in the modern era. Using qualitative methods with a case study approach, this research analyzes Al-Fusha TV content to understand the use of digital technology in da'wah. This research aims to explore the role of digital technology, especially the YouTube Studio Al-Fusha TV platform, in spreading Islamic da'wah in the modern era. The results show that YouTube Studio Al-Fusha TV is effective in spreading the message of Islamic da'wah to a wider audience, with diverse content such as interpretations of the Koran, hadith studies, and religious discussions.

References

Al-Hakim, L., & Bachtiar, A. (2021). Dakwah Online Dalam Perspektif Masyarakat Modern Di Media Sosial Youtube. KOMUNIKATA57, 2(2), 75-82.
Asmar, A. (2020). Ekspresi keberagaman online: media baru dan dakwah. Jurnal Ilmu Dakwah, 40(1), 54-64.
Budiantoro, W. (2017). Dakwah di Era Digital. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 11(2), 263-281.
Fabriar, S. R., Fitri, A. N., & Fathoni, A. (2022). Podcast: Alternatif Media Dakwah Era Digital. An-Nida: Jurnal Komunikasi Islam, 14(1), 1-6.
Hamdan, H., & Mahmuddin, M. (2021). Youtube sebagai Media Dakwah. Palita: Journal of Social Religion Research, 6(1), 63-80.
Hidayat, T., & Purwokerto, U. M. (2019). Pembahasan studi kasus sebagai bagian metodologi penelitian. Jurnal Study Kasus, 3, 1-13.
Husain, A. (2020). Dakwah Islamiyah Dan Tantangannya Di Era Digital. Al-Munqidz: Jurnal Kajian Keislaman, 8(1), 104-118.
Karim, A. (2016). Dakwah melalui media: Sebuah tantangan dan peluang. At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 4(1), 151-69.
Lestari, P. P. (2020). Dakwah digital untuk generasi milenial. Jurnal Dakwah: Media Komunikasi Dan Dakwah, 21(1), 41-58.
Purbajati, H. I. (2021). Telaah Dakwah Virtual Sebagai Perkembangan Metode Dakwah Islam Di Era Modern. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 8(2), 202-214.
Salman Yoga, S. (2015). Dakwah di Internet: Konsep Ideal, Kondisi Objektif dan Prosfeknya. Jurnal Al-Bayan: Media Kajian Dan Pengembangan Ilmu Dakwah, 21(1).
Sulaeman, A. R., Fazri, A., & Fairus, F. (2020). Strategi Pemanfaatan Youtube Dalam Bidang Dakwah Oleh Ulama Aceh. Communication, 11(1), 81-93.
Sumadi, E. (2016). Dakwah dan Media Sosial: Menebar Kebaikan Tanpa Diskrimasi. Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 4(1), 173-190.
Syam, M. T. (2022). Pengantar Studi Media Dakwah Digital. Liyan Pustaka Ide.
Ummah, A. H., Khatoni, M. K., & Khairurromadhan, M. (2020). Podcast sebagai Strategi
Ummah, A. H. (2020). Dakwah digital dan generasi milenial (menelisik strategi dakwah komunitas arus informasi santri nusantara). Tasâmuh, 18(1), 54-78.
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of scientific communication (jsc), 1(1).
Published
2024-05-31
How to Cite
Fairuz, D., Safitri, N. K., & Hidayatullah, A. (2024). Peran Teknologi Digital dalam Menyebarkan Dakwah Islam di Era Modern dalam Konten YouTube Studio Al-Fusha TV. Mu’ashir: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 2(1), 445-470. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/muashir.v2i1.1116
Section
Article