Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar dengan Media Tangga Pintar
Abstract
Mathematics in everyday life has a significant contribution. Some students still think that mathematics is difficult. The results of observations of mathematics learning achievement in class III are low by 73% of students who have not finished yet. One of the materials considered difficult by students is the unit length and weight material. The purpose of this study is to improve student achievement in the subject matter of units of length and units of weight in mathematics in grade 3 SD NU Insan Cendekia using smart ladder media. This type of research is classroom action research with a cyclical flow of planning, action, observation and reflection. The research subjects were 12 male students and 9 female students in grade 3 of SD NU Insan Cendekia. Instruments in the form of tests, observations, documentation and field notes. Data were analyzed using descriptive analysis. The study used 2 cycles with the result that in the first cycle the average value was 78 with a percentage of 81% of students completing. The average score in cycle II reached 89. 100% of students achieved the KKM score. Based on these results, smart ladder media can improve mathematics learning achievement.
References
Balaweling, F. Y., Maria A., Mariunus Y. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Satuan Panjang melalui Media Tangga Pintar pada Peserta Didik Kelas III SD. Journal on Education. 5(3), 91-111.
Daindo, I. (2023). Implementasi Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Regina Pacis Bajawa. Jurnal Citra Pendidikan, 3(1), 775-780.
Faedah, S. (2023). Penerapan Pendekatan Saintifik Dan Model Learning Community Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Materi Letak Geografis. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(8), 1283-1301.
Herowati, H. (2023). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Materi Perubahan Fisika Dan Kimiaterhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(12), 4603-4612.
Fitriah, N., & Nurbaiti. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Satuan Panjang Melalui Metode Bernyanyi Bagi Kelas V UPT SD Negeri 182 Gresik. Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 2(4), 56-72.
Lestari, A. W. (2023). Peningkatkan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Matematika Tentang Akar Pangkat Tiga Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Model STAD Pada Siswa Kelas 5 MI Ash Sholatiyyah Lasem. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 2(2), 200-206.
Loru, F., Trisniawati, T., & Rhosyida, N. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal HOTS (Higher Order Thinking Skill) Pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 9(3), 280-293.
Mahmudi, M. R., Subhan, M., & Auliana, R. (2023). Pengembangan Papan Konversi Satuan Menggunakan Metode Jamping Materi Satuan Berat Dan Satuan Panjang. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 139-148.
Majid, A., Rasyidi, A. H., & Dassucik, D. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Melalui Video Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPS Kelas VIII Semester Genap Di Smp Nurul Huda Situbondo. Consilium: Education and Counseling Journal, 2(2), 209-223.
Makhmudah, N. U., Listyarini, I., & Wardana, M. Y. S. (2022). Peran Orang Tua dalam Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas II SD Islam Cahaya Ilmu Semarang. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 8(2), 1315-1319.
Maulidiyah, R. A. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Materi Satuan Panjang Melalui Media “Tangga Pintar Satuan Panjang “Siswa Kelas Iv Sdn Kuluran. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 1(3), 93-108.
Mubarok, F. S. (2022). Pemanfaatan New Media Untuk Efektivitas Komunikasi Di Era Pandemi. Jurnal Ilmiah Komunikasi Massa, 10(1), 28-42.
Nurjannah, N., & Setiyadi, D. (2022). Peningkatkan Prestasi Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 67-78.
Raihana, F. H. (2023). Implementasi Metode Inquiry Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Berfikir Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Vii Di Mts Mu'allimat Nu Kudus. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 3(2), 1-13.
Sari, S. M., Harahap, M. R., & Ridwan, A. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Poster Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 438-449.
Sari, Y., & Yustiana, S. (2021). Efektivitas bahan ajar cerita bergambar bemuatan religius terhadap prestasi belajar siswa kelas 1 sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 175-185.
Setiyadi, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 1(1), 1-10.
Setiyadi, D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bernuansa Etnomatematika dengan Permainan Tradisional Banyumas pada Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah, 9(1), 30-38.
Setiyadi, D., Aviari, B. A., & Berliana, E. (2022). Uang Koin dan Kertas Mainan Sebagai Media Pembelajaran Matematika Kontekstual pada Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(2), 67-73.
Setiyadi, D., Fortuna, D., & Ramadhan, A. B. (2022). Pemanfaatan Video Kreatif dan Media Sosial Youtube sebagai Media Pembelajaran Matematika Kelas Tinggi. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 31-42.
Setiyadi, D., Munjaji, I., & Naimah, N. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Bernuansa Etnomatematika Pada Tingkat Sekolah Dasar Dengan Satuan Hitung Tidak Baku Khas Banyumas. JURNAL EDUSCIENCE, 9(1), 227-234.
Setiyadi, D., Rohyana, H., & Muttaqin, M. F. (2022). Media Pembelajaran Matematika Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo), 4(1), 62-70.
Siregar, Y. S., Darwis, M., Baroroh, R., & Andriyani, W. (2022). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Menarik pada Masa Pandemi Covid 19 di SD Swasta HKBP 1 Padang Sidempuan. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 69-75.
Sugiarni, R., Septian, A., Juandi, D., & Julaeha, S. (2021). Studi Penelitian Tindakan Kelas: Bagaimana Meningkatkan Pemahaman Matematis Pada Siswa?. Journal of Instructional Mathematics, 2(1), 21-35.
Sulistyorini, L., & Anistyasari, Y. (2020). Studi literatur analisis kelebihan dan kekurangan lms terhadap pembelajaran berbasis proyek pada mata pelajaran pemrograman web di SMK. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(01), 171-181.
Wahyuti, E., Purwadi, P., & Kusumaningtyas, N. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Pembelajaran Literasi Baca Tulis Dan Numerasi Pada Anak Usia Dini. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 09-20.
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
Zulaiha, S., Meisin, M., & Meldina, T. (2022). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2), 163-177.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
LETTER OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT TRANSFER AGREEMENT
As an author of Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan Guru MI/SD of PGMI Department of Tarbiyah Faculty, Institut Pesantren Mathali’ul Falah and Perkumpulan Dosen PGMI Indonesia, I, who sign below:
Declare that:
- My paper is authentic; my own writing and it has not been published/proposed in any other journals or publications.
- My paper is not plagiarism but my original idea/research.
- My paper is not written by other help, except by the Board of Editors and Reviewers recommendation who have been chosen by this journal.
- In my paper, there are no other writings or opinions except those referred to in the bibliography and relevant to the rule of writing in this journal.
- I do the transfer copyright of this paper to Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan Guru MI.
- I make this assignment surely. If there are distortions and untruths in this assignment, later, I will take responsibility as the current law.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.