Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Budaya Lokal Banten Berbasis Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa

  • Hilda Rosinta UIN SULTAN MAULANA HASANUDDIN BANTEN
  • Eko Wahyu Wibowo
  • Oman Farhurohman
Keywords: Social Science Materials, Power Point Interactive, Interest in Learning

Abstract

The purpose of this study was to find out the procedures for media development, media feasibility testing, and student learning interest after using information technology-based interactive Banten local culture media. This research method is Research and Development (R&D) using the Lee & Owens development model. Data collection was carried out using questionnaires, interviews, observation and documentation. The research that was conducted on 24 respondents obtained the results of the due diligence by media experts achieving a result of 90%, which means that this product is in the very feasible category. While the assessment of material experts achieves 72% results, which means this product is in the proper category. The average score in the student learning interest questionnaire after using development media is 90.36%, which means that student learning interest is in the very high category. So, it can be concluded that information technology-based interactive Banten local culture media can increase student learning interest in Class IV social studies material.

References

Azizah, L., &Alnashr, M. S.(2022). Pengembangan BahanAjar Tematik Berbasis KearifanLokal Guna Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1),1-12.
Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rhineka Cipta.
Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 300. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2475
Fajar, N. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Media Powerpoint Interaktif Berbasis Budaya Pada Muatan Pembelajaran IPS Kelas V SDN Kalipancur 02 Semarang. (Skripsi: Universitas Negeri Semarang, Semarang)
Hamid, M. A., dkk. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Haryanto, T. S. dan Dwiyogo, W. D. "Pengembangan Pembelajaran Permainan Bola Voli Menggunakan Media Interaktif Di Smp Negeri 6 Kabupaten Situbondo." Jurnal Pendidikan Jasmani. Vol.25, No. 1 (2015): 123-128.
Hutabarat, R. H., dkk. (2017). "Efektivitas Multimedia Interaktif Berbasis Power Point Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi. Vol.3, No.1 (2017): 12-21
Kustiawan. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Penerbit Gunung Samudera.
Lee, W. W., & Owens, D. L. (2000). Multimedia-based instructional design: Computer-based training, Web-based training, distance broadcast training. Jossey-Bass/Pfeiffer.
Lestari, N. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Inteaktif. Jawa Tengah: Anggota IKAPI.
Muhson, A. (2010). "Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi." Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. 8(2): 1-10.
Mauliadisman. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis PowerPoint Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pelajaran Tematik Kelas V Madrasah Ibtidaiyyah Nurul Hidayah Kota Jambi. Skripsi: UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, Kota Jambi.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Antasari Press.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jawa Timur: Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.
Wijayanti, W., & Relmasira, C. S. (2019). Pengembangan Media PowerPoint IPA Untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3 (2), 77. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17381
Wibowo, E. W. (2016). “Analisis Pemanfaatan Prezi Desktop Sebagai Media Pembelajaran di IAIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten”. Jurnal Primary. Vol. 8, No. 2 147-157.
Zaenab, U. S. (2018) “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Belajar Materi Teknik Animasi Dua Dimensi Menggunakan Macromedia Flash (Studi Kasus Pada SMK Negeri 1 Mesjid Raya).” Skripsi: UIN Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh.
Published
2023-02-27
How to Cite
Rosinta, H., Wibowo, E., & Farhurohman, O. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Budaya Lokal Banten Berbasis Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(1), 13-24. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v3i1.593