Peningkatan Pemahaman Konsep Pecahan Siswa Sekolah Dasar dengan Media Kertas Lipat

  • Ria Norfika Yuliandari
  • Dian Mustika Anggraini Institut Agama Islam Negeri Kudus
  • Ulaifia Nur Rahmah
  • Fathimatuz Zahroo
  • Fatmawati Fatmawati
Keywords: Pemahaman Konsep, Pecahan, Media Kerlip

Abstract

The background to this research is the low understanding of concepts experienced by students, and the lack of student interest in learning mathematics. For this reason, teachers must choose the right learning media so that they can increase students' understanding of concepts, as was done by the teacher in class IV MI Darul Ulum 02. This research was conducted at MI Darul Ulum 02 for the 2023/2024 academic year. This research aims to analyze the increase in understanding of mathematical concepts regarding fractions in class IV using folded paper learning media. The method used in this research is observation, directly observing the mathematics learning process and interviews with class IV teachers. The results of this research show that the use of folded paper media increases students' understanding of concepts in mathematics regarding fractions. This is shown when the teacher asks students questions, and the students can answer correctly.

References

Af'idah, I. N., & Yuanto, T. A. (2021). Pengembangan Instrumen Minat dalam Pembelajaran Bahasa Inggris pada Peserta Didik Kelas 3 dan 4 SD/MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(2), 121-134.
Angriani, N. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Media Kerlip (Kertas Lipat) Pada Konsep Kelipatan Bilangan Pada Siswa Kelas IV SDN Bantelan Sumenep. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 3(2), 136–147.
Anzora, R., Fajri, L., Yanti, M., & Zulfahmi, A. 2022. “Use of Origami Paper in Mathematics Learning for Elementary School Children in Blang Miro.” AABDIMU: Jurnal Pengabdian Muhammadiyah 2: 296–304.
Baharuddin, M. R. 2020. “Konsep Pecahan Dan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik.” Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran 3 (3): 486–92. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.3.2020.442.
Cahyani, M. N., Sutriyani, W., & Widiyono, A. 2023. “Efektifitas Media Plastisin Terhadap Pemahaman Konsep Materi Pecahan Kelas II SDIT Makarimal Akhlaq 14 (2): 159–71.
Panjaitan, F. C., Muliani, R., Kurnia, N., & Sipayung, M. D. 2022. “Penggunaan Media Tangram Dalam Pembelajaran Segi Banyak Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4: 1349–58.
Kania, N. 2018. “Alat Peraga Untuk Memahami Konsep Pecahan.” Jurnal Theorems 2 (2): 301771. https://doi.org/10.31949/th.v2i2.699.
Karso. 2004. Peendidikan Matematika. jakaata: Universitas Terbuka.
Muhsetyo, G. 2007. Pembelajaran Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka.
Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Nyimas, A. 2007. Pengembangan Pembelajaran Matematika Sd. jakarta: dirjen dikti depdiknas.
Radiusman. 2020. “Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika.” Pendidikan Matematika.
Ruhama, R, W. 2021. “Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis.” Jurnal Pendidikan Guru Matematika 1.
Setiawan, F. 2017. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Kertas Origami.” Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD) 1 (2): 78–85. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/.
Sugiono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Syaodih. 2006. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Yunarsih. 2006. Menigkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pkok Bahasan Pecahan Dengan Alat Peraga Kertas Liptat. jakarta: rinka cipta.
Yuliandari, R. N., & Anggraini, D. M. (2021). Teaching for Understanding Mathematics in Primary School. 40–46.
Zain. 2014. Strategi Blajar Mengajar. Jakata: Rineeka Cipta.
Published
2024-02-28
How to Cite
Yuliandari, R., Anggraini, D., Rahmah, U., Zahroo, F., & Fatmawati, F. (2024). Peningkatan Pemahaman Konsep Pecahan Siswa Sekolah Dasar dengan Media Kertas Lipat. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 4(1), 93-102. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v4i1.1085

Most read articles by the same author(s)