Pendidikan Kewarganegaraan: Membangun Sekolah Damai Untuk Wujudkan Lingkungan Masyarakat Aman dan Sejahtera

  • Sukron Mazid Universitas Tidar
  • Anif Istianah
Keywords: Civics, Peaceful Schools, Social Welfare

Abstract

Citizenship Education (PKn) plays an important role in developing a peaceful school environment and contributing to the formation of a socially prosperous society. PKN teaches students critical and analytical thinking skills, preparing them to address social problems with wise solutions and focus on achieving peace. This type of qualitative research uses a library approach, data sources consist of literature sources by selecting book and journal references that have a relationship with diversity during the pandemic. Data collection techniques use documentation and observation studies. The research results show that Civics can form a young generation who is aware of the importance of cooperation, tolerance and peace in everyday life. Civics has a crucial role in forming peaceful schools that contribute to the welfare of social society.

References

Aji, P. C. (2018). Peran PKn dalam membentuk karakter kewarganegaraan melalui pendekatan berbasis nilai di perguruan tinggi. Prodi PPKn FKIP UNS, Surakarta.
Amala Sundari, D. A. D. (2021). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan: Reaktualisasi Kapabilitas Berbangsa Dan Bernegara Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 523–528.
Aulia, Syifa Siti, I. A. (2019). Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Lingkup Sosio-Kultural Pendidikan NonFormal. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(1), 1–12.
Baharudin, Wahyuni, E. . (2010). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Ar Ruzz Media: Yogyakarta.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Hadjam, M.N.R & Widhiarso, W. (2003). Budaya damai anti kekerasan. Jakarta: Dirjendikmenum.
Halim, A. R., & Mislinawati, M. (2019). Upaya guru dalam menerapkan karakter cinta damai pada siswa sekolah dasar negeri 51 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2).
Kaelan, M.S. Dan Zubaidi, A. (2010). Pendidikan Kewarganegaraan. Paradigma: Yogyakarta.
Mahnan Marbawi, Setiyo Iswoyo Husni Mubarok, A. M. D. S. (2020). Indikator Sekolah Damai Mencipta Generasi Penjaga Kebhinekaan “Panduan Sekolah Damai, Konsep Dan Indikator. Wahid Fondation.
Munthe, B. (2010). Desain Pembelajaran. Pustaka Insan Madani: Yogyakarta.
Murniyetti, M., Engkizar, E., & Anwar, F. (2016). Pola Pelaksanaan Pendidikan Karakter Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2).
Parekh, B. (2017). Ethinking Multiculturalism, Cultural Diversity And Political Theory. Macmillan Education.
Putri, Ragil Dian Purnama, N. E. S. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Karakter Kece (Komunikatif, Empatik, Cinta Damai, Energik) Di Sekolah Dasar Dalam Pemanfaatan Bonus Demografi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika" Motogpe.
Sofian Abdulatif, D. A. D. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa. .." Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (Jpp Guseda), 4(2), 103–109.
Suharyanto, A. (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa. Jppuma : Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik Universitas Medan Area, 1(2), 12.
Sumaatmadja, N. (1990). Konsep Dan Eksistensi Pendidikan Umum. Ikip Bandung.
Supriyanto, A. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Keberanian Berpendapat Dan Prestasi Belajar Melalui Penerapan Model Dilema Moral Mata Pelajaran Ppkn. Jurnal Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pkn, 5(2), 116–122.
Sutapa, M. (2006). Membangun komunikasi efektif di sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: UNY
Undang – Undang
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Undang Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak
Published
2023-10-29
How to Cite
Mazid, S., & Istianah, A. (2023). Pendidikan Kewarganegaraan: Membangun Sekolah Damai Untuk Wujudkan Lingkungan Masyarakat Aman dan Sejahtera. Al-I’timad: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Masyarakat Islam, 1(2), 181-198. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/alitimad.v1i2.907
Section
Articles