PERAN PESANTREN MENGHADAPI KONSTELASI ERA 4.0
Abstract
Indonesia is currently entering the era of the Industrial Revolution 4.0. Mid-century (digital revolution) was marked by a combination of technology and blurring of physical, digital space lines. Changes in the world in the era of the Industrial revolution which is so fast certainly provide demands for progress. Islamic boarding schools or Islamic boarding schools are one of the Islamic education in Indonesia. The reform and reconstruction of Islamic education and its institutions seems to need to be carried out immediately, especially looking at the development of the world which requires that every Islamic education institution be it Islamic boarding schools or madrasas to continue to improve themselves if they do not want to be abandoned by their interested ones. The inclusive attitude of Islamic education in this context is very necessary. inclusiveness becomes very important given that however, Islamic education institutions cannot isolate themselves from the dynamics that occur outside themselves. Era of Industrial Revolution 4.0 (hereinafter: Era 4.0) has an unimportant impact. It affects all aspects of human life. Included in this case is education. This era was marked by the increasingly central role of cyber technology in human life. The challenges of the Industrial Revolution 4.0 era are very complex. Not to mention in the world of education, all have already converted in the digital world. If in the past it was quite a manual, old-fashioned, primitive system, now everything must be completely cyber. Examples of e-library (digital library), e-learning (digital learning), e-books (online books).
Downloads
References
DEPAG RI DIRJEN Kelembagaan Agama Islam, 2003. Pondok Pesantren dan Madrasah Diniyah Pertumbuhan dan Perkembangannya. Jakarta: DEPAG RI.
http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/talim/article/view/948/531 diakses pada tanggal 25 Januari 2019
http://www.jurnaliainpontianak.or.id/index.php/jrtie/article/view/1064 diakses pada tanggal 25 Januari 2019
Imam Machali, 2004. Pendidikan Islam dan Tantangan Globalisasi. Yogyakarta: Presma dan Ar-Ruzz Media.
Masyhud, Sulthon, 2005. Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka.
Muhaimin, 2011. Pemikiran dan Aktualisasi Pengembangan Pendidikan Islam, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Nata, Abudin, 2012. Sejarah Sosial Intelektual Islam dan Institusi Pendidikannya.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Prasetyo, Hoedi dan Wahyudi Sutopo, 2018. Industri 4.0: Telaah Klasifikasi Aspek dan Arah Perkembangan Riset , Jti Undip: Jurnal Teknik Industri, Vol. 13, No. 1.
Qomar, Mujamil, 2008. Pesantren dari Transformasi Metodologi Menuju Demokratisasi Intitusi, Jakarta: Erlangga.
Shulhan, Muwahid, 2013. Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.
Suismanto, 2004. Menelusuri Jejak Pesantren. Yogyakarta: Alif press.
Suwardana, Hendra, 2017. Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental, JATI UNIK Vol.1, No.2.
Tirtarahardja, Umar, 1994. Pengantar Pendidikan. Jakarta: DIKTI DEPDIKBUD.
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan bersama Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan awal publikasi di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.