Subjective Well-Being Guru PAUD Non Sarjana di Desa Gunungsari Kecamatan Tlogowungu Kabupaten Pati
Abstract
Subjective well-being is a concept that refers to an individual's evaluation of their life as a whole, including happiness, life satisfaction, and happiness. PAUD (Early Childhood Education) teachers who do not have a bachelor's degree often face challenges and constraints in their profession. The aims of this study were: 1) To find out how the condition of the subjective welfare of non-graduate PAUD teachers in Gunungsari Village, Tlogowungu District, Pati Regency. 2) Exploring the factors of happiness and life satisfaction of non-graduate PAUD teachers in Gunungsari Village, Tlogowungu District, Pati Regency. The type of research that the authors use is phenomenological qualitative research. Phenomenology itself comes from the word phenomenon which means the appearance of an object, event or condition in the perception of an individual. Data collection techniques are through observation, interviews, and documentation while data analysis is data reduction, data presentation, verification, and drawing conclusions. The results of the study show that even though non-graduate PAUD teachers face obstacles such as the burden and patience required in dealing with children, they can still feel high subjective well-being. includes factors that contribute to the welfare of non-graduate PAUD teachers, factors of gratitude, personality, environment, economy, optimism.
References
Hamdana, F., & Alhamdu. (2016). Subjective Well Being Siswa MAN 3 Palembang yang Tinggal di Asrama. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 1(1), 97–104. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.19109/psikis.v1i1.560
Semiawan, C. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya. PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2022). Handbook of Positive Psychology (p. 63). United Kingdom: Oxford University Press.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Susilowati, E., Sumiyati, & Subawi. (2019). PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF MELALUI BERMAIN PLAYDOUGH. Pelangi: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 1(1), 36–52. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.52266/pelangi.v1i1.280
Wahyuni, S., Reswita, & Filtri, H. (2018). Analisis Subjectif Well-Being Anak Usia Dini Yang Berasal Dari Keluarga Berstatus Ekonomi Sosial Rendah Di Kota Pekanbaru. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 63–74.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Hak Cipta:
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Lisensi :
Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini diterbitkan berdasarkan ketentuan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License. Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.