Implementasi Pola Asuh Demokratis dalam Keberhasilan Sikap Prososial Anak Usia 5-6 Tahun di Kelompok B TK Miftahul Ulum XXVII Ambender, Pegantenan

  • Ulfatul Mukarromah Universitas Islam Madura
  • Siti Farida Universitas Islam Madura
Keywords: Democratic Parenting, Prosocial Attitude, Early Childhood

Abstract

Instilling a prosocial attitude in children is not easy, it must be done painstakingly and understandingly. Parenting is the most important factor in the formation of children's prosocial attitudes. This study aims to determine the application of parents' democratic parenting style to the success of prosocial attitudes of group B children in Miftahul Ulum XXVII Kindergarten. This research uses qualitative descriptive methods by describing data in accordance with facts in the field so that the data becomes clear and accurate. The data collection technique uses 3 ways, namely observation, interviews, and documentation. The primary data sources in this study were parents and teachers. While secondary data sources researchers use theses, articles and journals.

Parents of prosocial children in Miftahul Ulum XXVII Kindergarten on average use democratic parenting patterns in their children's care, there is indeed a close relationship between democratic parenting and children's prosocial attitudes.

References

Adnan, Mohammad. (2018). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Akhlak Anak Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Studi Keislaman (CENDIKIA), Vol.4, No.1
Atika, N. (2019). Peran Orang Tua dalam Kegiatan Belajar Anak di SDN 050663 Lubuk Dalam Kecamatan Stabat. Skripsi Medan UINSU.
Augina, Arnild. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat. Vol. 12
Dariya, Agoes (2004). Psikologi PerkembanganRemaja. Bogor: Ghalia Indonesia.
Desmita.(2016). Psikologi Perkembangan Peserta Didik Panduan Bagi Orang Tua Dan Guru Dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, dan SMA. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ellya Novera, Daharnis, Yeni Erita, A. F. (2021). Pengaruh Pola Asuh Demokratis terhadap Kemampuan Komunikasi Interpersonal Anak Usia 10-12 TAhun. Jurnal Basicedu, Vol. 5, No. 6
Fitriah, H. N., & Jahada, J. (2020). Hubungan Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dengan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling, 5(2)
Listiandari,dkk. (2020). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Perilaku Prososial Anak TK di Kabupaten Bener Meriah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa PG-PAUD, vol 5, no. 1
Marintan, D. & Priyanti, NY. (2022). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Keterampilan Sikap Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun di TK. Jurnal Obsesi, Vol. 6
Nisfa, N. L., Latiana, L., Pranoto, Y. K. S., & Diana, D. (2022). Pengaruh pendekatan pembelajaran project based learning (pjbl) terhadap kemampuan sosial dan emosi anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5982-5995.
Nur utami, a. c.,& Tri harjo, s. (2021). Pola Asuh Orang Tua dan Kenakalan Remaja. Jurnal Pekerjaan Sosial, Vol. 4
Observasi ( November, 2022 )
Observasi ( Maret 2, 2023)
Observasi ( Maret 11, 2023)
Rijali, Ahmad. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah. Vol. 17 No. 33
Romlah, Siti. (2021). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam. Vol. 16 No.1
Salwiah, S., & Asmuddin, A. (2022). Membentuk Karakter Anak Usia Dini melalui Peran Orang Tua. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4)
Satyaningrum, I.& Habibah, L. (2021). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap perilaku sosial anak usia dini di TKIT cahya ananda depok. Indonesian Jurnal Of Early Childood Education (GENIUS), Vol.2, No.1
Sari, Popy P., Sumardi, & Mulyadi, S. (2020). Pola asuh orang tua terhadap perkembangan emosional anak usia dini. Jurnal PAUD Agapedia, Vol. 4
Sunarty, Kustiah.(2015). Pola Asuh Orang Tua dan Kemandirian Anak. Makassar: Edukasi Mitra Grafika
Wahyudi, Ahmad. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Perilaku Prososial Anak Usia 5-6 Tahun Di Perumahan Arza Griya Mendiri 1 Mendalo Indah Jambi Luar Kota, (Jambi: Universitas Negeri Shulthan Thaha Saifuddin Jambi)
Published
2023-11-30
How to Cite
Mukarromah, U., & Farida, S. (2023). Implementasi Pola Asuh Demokratis dalam Keberhasilan Sikap Prososial Anak Usia 5-6 Tahun di Kelompok B TK Miftahul Ulum XXVII Ambender, Pegantenan. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 97-106. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/tintaemas.v2i2.794
Section
Articles