Implementasi Sekolah Ramah Anak dalam Mewujudkan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini di RA Hidayah Tayu Kabupaten Pati
Abstract
Schools are expected to be able to provide a sense of security, comfort and fun for children, so that the learning process and results are maximized. But the facts on the ground show that students often get pressure and feel uncomfortable when going to school. Inappropriate school conditions and an uncomfortable environment cause children to be vulnerable to violence, both verbal and psychological. The aims of this study are (1) to determine the concept of realizing a child-friendly school based on early childhood character values in RA Hidayah Tayu, Pati Regency, (2) to examine the implementation of child-friendly schools in RA Hidayah Tayu, Pati Regency in realizing the character values of early childhood. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. The data sources used are primary data sources and secondary data sources. The data collection used are observation, interview and documentation techniques. Data analysis in this study used data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions (verification). The results of the study show that RA Hidayah has implemented 4 child-friendly school concepts. The concept of a child-friendly school is carried out with the stages of preparation, planning, implementation and outcome (characterized students). While the implementation towards child-friendly schools is realized by the presence of 4 components, namely protection, care, education and health.
References
Anak, D. T. (2015). Panduan Sekolah Ramah Anak. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak RI.
Hermien Nugraheni, S. I. (2018). Buku Ajar Promosi Kesehatan Berbasis Sekolah . Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Ika, I. (2022, Februari 7). RA Hidayah Tayu. (A. Yuliana, Interviewer)
Mansyur. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nara, G. (2019). “Samarinda Kompas” https://www.google.com/amp/s/amp.kompas.com/regional/read/2019/02/13/06575381/bocah-paud-ini-diduga-menjadi-korban-kekerasan-oleh-oknum-gurunya, diakses tanggal 20 Maret 2022. Samarinda: Kompas.
Observasi (Mei 18, 2022).
Observasi (Mei 25, 2022).
Pora, Y. (2007). Selamat Tinggal Sekolah. Yogyakarta: Media Pressindo.
Sowiyah. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sumiyati. (2016). “Keluarga Sebagai Sekolah Pertama Anak”,. Jurnal International Conference on Islamic Early Childhood Education (ICIECE), 38.
Sumiyati. (2020). Manajemen Pengelolaan Kelas Di Kelompok A TK Bintang Kecil Sukoharjo Kabupaten Pati. Jurnal Pendidikan Anak, 131.
Tri Na’imah, Y. W. (2020). Implementasi Sekolah Ramah Anak Untuk Membangun Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol.4 (2), 749.
Usman, N. (2020). Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Bandung: CV. Sinar Baru.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Hak Cipta:
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Lisensi :
Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini diterbitkan berdasarkan ketentuan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License. Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.