Pemberdayaan UMKM melalui Digitalisasi dan E-Commerce

  • M Nurul Romadhon mahasiswa
  • Eviana Nur Aisah
  • Ahmad Rizal Maulidina
  • Abdul Mufid
Keywords: UMKM, digital marketing, society

Abstract

This community service activity aims to develop the promotion and sales of MSMEs in Pringgoboyo village, Maduran sub-district, Lapmongan Regency. This village has various UMKM potentials but has only reached local marketing, namely traditional markets. In the modern era, digital marketing is growing rapidly with various applications that can reach consumers in various regions and many people from teenagers to adults have smartphones, but the use of these smartphones is not optimal, especially for MSME owners. Therefore, the people of Pringgoboyo village can develop the potential of MSMEs with a wider reach in utilizing digital marketing through smartphones. Data collection is carried out using interview techniques to obtain information, the data that has been obtained is then analyzed and described in accordance with the KKN-PAR stage. Due to the rapid development of digital, we have created a digital marketing training that can help the people of Pringgoboyo village. The community realizes the importance of digital marketing as a utilization of MSME product marketing.

References

Abdurrahman, G., Oktavianto, H., Habibie, E. Y., & Hadiyatullah, A. W. (2020). Pelatihan Digital marketing Pada UMKM Sebagai Penunjang Kegiatan Promosi Dan Pemasaran. Jurnal Pengabdian Masyarakat Manage, 1(2), 88–92. https://doi.org/10.32528/jpmm.v1i2.3981
Ansori. (2015). Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 3(April), 49–58.
Atmojo, M. E., & Sofyan, N. (2021). Branding dan Pemasaran UMKM Emping Ketela melalui Media Sosial. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat 4. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Farell, G., Thamrin, T., & Novid, I. (2019). Pelatihan Pemanfaatan Digital marketing Dalam Pengembangan Pemasaran Dan Kewirausahaan UKM Pada Kota Sawahlunto. Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 19(1), 42. https://doi.org/10.24036/sb.0310
Febri, F. Y., Permatasari, D., Kurniafitra, I. I., & Islamiah, W. (2022). Pelatihan Digital marketing Sebagai Upaya Pengembangan Strategi Pemasaran Produk Umkm Batik Di Kelurahan Gedog Kota Blitar. Transformasi Dan Inovasi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 60–72. https://doi.org/10.26740/jpm.v2n1.p60-72
Febriansyah, Fauziah, H., & Restilia, A. (2023). Penyuluhan dan Pelatihan Masyarakat Desa Sukadadi Melalui Strategi Digital marketing Sebagai Upaya Pengembangan UMKM. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(2), 817–823. https://doi.org/10.33379/icom.v3i2.2654
Gunartin, G. (2017). Penguatan UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. Eduka: Jurnal
Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 1(5).
Hadi, D. F., & Zakiah, K. (2021). Strategi Digital Marketing Bagi UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) untuk Bersaing di Era Pandemi_Strategi Digital Marketing Bagi UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) untuk Bersaing di Era Pandemi. Competitive, 16(1), 32–41
Hendriadi, A. A., Sari, B. nurina, & Padilah, T. N. (2019). Pelatihan Digital marketing Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Karawang. J-Dinamika : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 120–125. https://doi.org/10.25047/jdinamika.v4i2.1133
Pranoto, P., Jasmani, J., & Marayasa, I. N. (2019). Pelatihan Digital marketing Untuk Peningkatan Perekonomian Anggota Karang Taruna Al Barkah Di Kampung Cicayur - Tangerang. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 1(2), 250. https://doi.org/10.32493/j.pdl.v1i2.2425
Lindawati, S., Hendri, M., & Hutahaean, J. (2020). Pemasaran Digital. Yayasan Kita Menulis
Priyasmika Rendy, Nisa’ Rofiatun, Alfan Aris, Pukky Tetralian B. Ngastiti, Kumala Brik, R. N. A. (2022). Buku pedoman KKN-PAR kolaboratif.
Purbohastuti, A. W., Lusianingrum, F. P. W., Hidayah, A. A., Aribowo, D., & Desmira. (2021). Peningkatan SDM UMKM Melalui Pengayaan Packaging Produk di Kecamatan Jombang Kota Cilegon. DINAMISIA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2).
Saifuddin, M. (2021). Digital Marketing: Strategi Yang Harus Dilakukan Umkm Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Bisnis Terapan, 5(1), 115–124.
Saputra, D. H., Sutiksno, D. U., Kusuma, A. H. P., Romindo, R., Wahyuni, D., Purnomo, A., & Simarmata, J. (2020). Digital Marketing: Komunikasi Bisnis Menjadi Lebih Mudah. Yayasan Kita Menulis.
Thaha, S., Hatidja, S., & Hasniati, H. (2021). Pelatihan Digital marketing untuk meningkatkan Penjualan UMKM di MasaPandemiCovid-19Di Kecamatan Turikale Kabupaten Maros. ABDINE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 133–139. https://doi.org/10.52072/abdine.v1i2.208
Wahyu, C. et al.(2021) ‘Pengembangan Digitalisasi Usaha Mikro Kecil Menengah Di Dusun Sawohan Sidoarjo’, 01(02), pp. 1–7.
Wijaya, A. L. (2022). Pelatihan Pemasaran Digital Bagi Remaja Karang Taruna Pemilik Online Shop di Desa Sambirejo Kec. Jiwan Kab. Madiun. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat …, 4(1), 16–27. https://ejournal.amikompurwokerto.ac.id/index.php/jpmm/article/view/1324
Wijoyo, H. (2021). Strategi Pemasaran UMKM di masa pandemi. Insan Cendekia Mandiri.
Yuniar Rahmadieni, R., & Idar Wahyuni, E. (2023). Pelatihan Digital marketing Dalam Upaya Pengembangan Pemasaran Berbasis Teknologi Pada Umkm Di Desa Bulusulur. Jurnal Al Basirah, 2(1), 17–26. https://doi.org/10.58326/jab.v2i1.28
Published
2024-12-24
How to Cite
Romadhon, M., Aisah, E., Maulidina, A., & Mufid, A. (2024). Pemberdayaan UMKM melalui Digitalisasi dan E-Commerce. Kifah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 137-146. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/kifah.v3i2.1332
Section
Articles