فعالية استخدام مقرر إعراب سفينة النجا في فهم قواعد اللغة العربية لدى طلاب المدرسة الدينية دار السلام لومبوك الغربية

A Quasi-Experimental Study at Darussalam Islamic School, West Lombok

  • Abdul Kadir Jailani IPMAFA
Keywords: Module Effectiveness; Arabic Grammar; I‘rāb Method; Safīnat al-Najā

Abstract

Abstract

Islamic educational institutions continue to encounter persistent challenges in the teaching of Arabic grammar, particularly in students’ limited ability to apply grammatical rules to text analysis, commonly referred to as I‘rāb. This study aims to evaluate the effectiveness of a module designed on the basis of the I‘rāb method applied to the text of Safīnat al-Najā in enhancing learners’ understanding of Arabic grammatical structures. Employing a quasi-experimental approach with a one-group pretest–posttest design, the research involved a sample of 20 students from Darussalam Barmi Religious School. The findings revealed a statistically significant improvement in students’ performance, with the mean pretest score increasing from 58.4 to 82.7 in the posttest. The computed t-value (31.27) greatly exceeded the critical t-value (2.093) at the 0.05 significance level, indicating a high level of effectiveness of the implemented module in improving academic achievement. The study concludes that integrating theoretical grammar instruction with practical application through I‘rāb exercises on classical texts constitutes an effective pedagogical strategy to bridge the gap between linguistic knowledge and its functional application in Arabic grammar instruction.

Keywords: Module Effectiveness; Arabic Grammar; I‘rāb Method; Safīnat al-Najā

 

Abstrak

Lembaga-lembaga pendidikan Islam terus menghadapi tantangan yang berkelanjutan dalam pengajaran tata bahasa Arab, khususnya dalam keterbatasan kemampuan siswa untuk menerapkan kaidah-kaidah gramatikal pada analisis teks yang dikenal dengan istilah i‘rāb. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas sebuah modul yang dirancang berdasarkan metode i‘rāb yang diterapkan pada teks Safīnat al-Najā dalam meningkatkan pemahaman peserta didik terhadap struktur tata bahasa Arab. Dengan menggunakan pendekatan kuasi-eksperimental dengan desain one-group pretest–posttest, penelitian ini melibatkan 20 siswa dari Madrasah Diniyah Darussalam Bermi.

Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan secara statistik pada performa siswa, dengan nilai rata-rata pretest meningkat dari 58,4 menjadi 82,7 pada posttest. Nilai t hitung (31,27) jauh melampaui nilai t tabel (2,093) pada taraf signifikansi 0,05, yang menunjukkan tingkat efektivitas yang tinggi dari modul yang diterapkan dalam meningkatkan prestasi akademik.

Penelitian ini menyimpulkan bahwa integrasi antara pembelajaran teori tata bahasa dengan penerapan praktis melalui latihan i‘rāb terhadap teks-teks klasik merupakan strategi pedagogis yang efektif untuk menjembatani kesenjangan antara pengetahuan linguistik dan penerapannya secara fungsional dalam pengajaran tata bahasa Arab.

Kata Kunci: Efektivitas Modul; Tata Bahasa Arab; Metode I‘rāb; Safīnat al-Najā

References

‘Abd al-Ḥamīd, S. (2019). Al-Naḥw al-Wazīfī wa Taṭbīqātuh fī Ta‘līm al-Lughah al-‘Arabiyyah. Dār al-Fikr al-‘Arabī.
al-Ghalayini, M. (2005). Jāmi‘ al-Durūs al-‘Arabiyyah. Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
al-Hadhrami, S. bin S. (2014). Safinat al-Naja fima Yajib ‘ala al-‘Abd li-Mawlah. Maktabah al-Hidayah.
al-Hidayah, N. (2021). Istrātījiyyat al-I‘rāb al-Wazīfī wa Atharuhā fī Tarqiyyat Qudrat al-Ṭullāb ‘ala Fahm al-Nuṣūṣ al-Shar‘iyyah. Jurnal Ta‘lim al-Lughah al-‘Arabiyyah, 9(1), 88–102.
Ansor, A. M., & Hidayat, N. (2022). The Effectiveness of Contextual Grammar Module on Students’ I’rab Skill. Journal of Arabic Language Teaching, 11(1), 45–56.
Daryanto, & Dwicahyono, A. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran (Silabus, RPP, PHB, Bahan Ajar). Gava Media.
Ellis, R. (2017). Form-focused instruction: A critical review. Dalam S. Loewen & M. Sato (Eds.), The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition (hlm. 167–186). Routledge.
Fatimah Yunus, A. (2020). Daur al-Mumārāsah al-Lughawiyyah al-Mustamirrah fī Itqān al-I‘rāb: Dirāsah Ḥālah. Majallat al-Lisāniyyāt al-‘Arabiyyah, 45(3), 98–115.
Fikri, A. & et al. (2022). Mushkilāt Ta‘līm al-Naḥw al-‘Arabī: Bayn al-Ṭuruq al-Taqlīdiyyah wa al-Ittijāhāt al-Ḥadīthah. Majallat al-Dirāsāt al-Lughawiyyah wa al-Adabiyyah, 13(2), 201–220.
Hasan Ali, A. (2018). Athar al-Ta‘allum al-Nashit fī Taḥṣīl Māddat al-Naḥw ladā Ṭullāb al-Marḥalah al-Mutawassiṭah. University of Baghdad.
Ibn Hisham al-Ansari, J. al-Din. (1985). Awdhah al-Masalik ila Alfiyyat Ibn Malik. al-Maktabah al-‘Asriyyah.
Mubarok, H. (2020). The Effect of Contextual Teaching and Learning (CTL) on Students’ Arabic Grammar Achievement. Lisanudhad: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 7(2), 112–125.
Muhammad Shihabuddin Sharif. (2023). Fā‘iliyyat I‘rāb al-Jumlah fī Ta‘līm al-Qirā’ah wa al-Kitābah li-Ghayr al-Nāṭiqīn bihā. Majallat al-Lughah al-‘Arabiyyah wa Ādābihā, 19(1), 150–175.
Setiawan, B. (2021). Constructivism Approach in Arabic Language Learning to Improve Higher-Order Thinking Skills. Izdihar: Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, 4(1), 79–94.
Sibawayh, ‘Amr ibn ‘Uthman ibn Qanbar. (1988). Al-Kitāb. Maktabat al-Khānji.
Siddīq al-Baḥrayn. (2020). Tawriiru Mawadd Ta‘limiyyah li I‘rāb Kitāb al-Ājurrūmiyyah ‘alā Asās Android li Ṭullāb al-Madāris ad-Dīniyyah, Jāmi‘ah Maulānā Mālik Ibrāhīm al-Islāmiyyah al-Ḥukūmiyyah..
Ṭu‘aymah, R. A. (2008). al-Manhaj al-Dirāsī: Ususuh wa Tatbīqātuh. Dār al-Masīrah li al-Nashr wa al-Tawzī‘.
Published
2025-10-30
Section
Articles